اداره بازرس عمومی دولت ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان، وزارت دفاع و امور خارجه این کشور را به دلیل پنهان کردن اطلاعات مهم در مورد عملیات ایالات متحده در طول حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان مورد انتقاد قرار داده است. جان سوپکو، بازرس کل ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در یک کنفرانس […]

اداره بازرس عمومی دولت ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان، وزارت دفاع و امور خارجه این کشور را به دلیل پنهان کردن اطلاعات مهم در مورد عملیات ایالات متحده در طول حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان مورد انتقاد قرار داده است.

جان سوپکو، بازرس کل ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در یک کنفرانس رسانه ای در ویرجینیا گفت دولت بایدن اطلاعاتی را که می‌توانست سقوط دولت افغانستان به دست جنگ جویان گروه طالبان را پیش‌بینی کند، از عموم پنهان می کند.

به نقل از اکسیوس نیوز گفت: “در اصل تقریبا تمام اطلاعاتی که باید بدانید تا مشخص کنید که آیا نیروهای امنیتی افغانستان یک نیروی جنگنده واقعی هستند یا خانه ای پوشالی در انتظار سقوط پنهان شده است.

این اظهارت در حالی بیان می شود که سر پرست وزارت مالیه بعد از سقوط کابل به دست گروه طالبان گفته بود که تعداد نیروهای واقعی افغانستان کمتر از اماری بود که از سوی مسوولان بلند رتبه نظامی افغانستان اعلان شده بود.

او افزود: “با توجه به رویدادهای اخیر، جای تعجب نیست که دولت افغانستان و احتمالا برخی در وزارت‌ دفاع می‌خواستند این اطلاعات را مخفی و سری نگه دارند.

او اظهار داشت: “تصویر کامل آنچه در ماه آگست اتفاق افتاد و همه علائم هشدار دهنده ای که می توانست آن نتیجه را پیش بینی کند تنها در صورتی آشکار می شود که اطلاعاتی که وزارت خارجه و دفاع از انتشار عمومی محدود کرده اند در دسترس قرار بگیرد.

سوپکو ا ستدلال کرد که اطلاعات پنهان شده به کانگرس و افکار عمومی کمک می‌کرد تا ارزیابی کنند که آیا نیروهای امنیتی افغانستان یک نیروی جنگنده واقعی هستند یا نیرویی ضعیف و در انتظار سقوط.

او افزود این اطلاعات همچنین به کانگرس کمک می کرد تا ارزیابی کند که آیا ایالات متحده باید زودتر به ماموریت خود در افغانستان پایان می داد یا خیر.

حکومت افغانستان پس از فرار اشرف غنی از کابل بدست جنگجویان گروه طالبان سقوط کرده و امریکا با کشورهای عضو ناتو طی 15 روز پروسه انتقال را از کابل انجام دادند.

  • نویسنده : نسیمه حسینی
  • منبع خبر : سفیر نیوز