تقریبا دو ماه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و ۲۰ سال پس از حمله اولیه امریکا به این کشور، فصل جدیدی از توسعه این کشور آغاز می شود. روسیه احتمالا پس از چین و پاکستان در دومین رده از قدرت های خارجی است که بر آینده این کشور تاثیر خواهد گذاشت. روسیه به […]

تقریبا دو ماه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و ۲۰ سال پس از حمله اولیه امریکا به این کشور، فصل جدیدی از توسعه این کشور آغاز می شود. روسیه احتمالا پس از چین و پاکستان در دومین رده از قدرت های خارجی است که بر آینده این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

روسیه به ثبات افغانستان علاقه مند است، زیرا این یک هدف استراتژیک است که مربوط به نگرانی های امنیتی این کشور است. افغانستان با برخی از جمهوری‌های شوروی سابق که تحت نفوذ روسیه هستند همسایه است. از جمله نگرانی های مسکو می توان به تهدید هجوم بی رویه سلاح به طالبان، تجارت مواد مخدر و حضور افراط گرایان در بین مهاجران افغان در حال عبور از آسیای مرکزی اشاره کرد.

همچنین پوتین رئیس جمهور روسیه بر این باور است که حمایت از روند صلح بین افغان ها و تلاش برای عادی سازی وضعیت در این کشور ضروری است! طالبان از سال ۲۰۰۳ از سوی روسیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، اما مسکو به دلایل واقع گرایانه ای روابط دیپلماتیک غیررسمی را با رهبری طالبان حفظ کرده است.

از نظر مالی روسیه نمی تواند با چین در بخش هایی از آسیای مرکزی که نیاز به توسعه اقتصاد محلی و ایجاد شغل دارند رقابت کند. با این حال، چشم‌اندازهایی برای تحقق پروژه‌های زیربنایی وجود دارد.

توسعه استخراج منابع طبیعی نیز بخش دیگری است که در این زمینه روسیه باید با چین رقابت سختی داشته باشد. چین در حال حاضر بیش از ۳۱ میلیون دالر کمک اضطراری به افغانستان ارائه کرده است و به نظر می رسد که برنامه هایی برای حفظ روابط خود به منظور افزایش فرصت های سرمایه گذاری خود دارد.

این موارد نشان دهد که روسیه تلاش خواهد کرد تا راه های جایگزینی برای پر کردن بخشی از خلاء قدرت خارجی در افغانستان که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان باقی مانده است بیابد.

فصل جدیدی برای افغانستان و روابط آن با روسیه گشوده شده است. تنها زمان نشان خواهد داد که آیا این تغییر مهم در ثبات منطقه برای امنیت و تجارت روسیه خوب خواهد.

  • نویسنده : ترجمه/ فخریه نادری
  • منبع خبر : عرب نیوز