«سهیل شاهین» سخنگو و عضو هیأت گفت‌و‌گوکننده گروه طالبان در قطر در مصاحبه‌ای که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آن را منتشر کرد، گفته بود تا زمانی که اشرف غنی رییس‌جمهور از قدرت کنار نرود و دولت جدیدی از طریق مذاکره بر سر کار نیاید، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروهدر […]

«سهیل شاهین» سخنگو و عضو هیأت گفت‌و‌گوکننده گروه طالبان در قطر در مصاحبه‌ای که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آن را منتشر کرد، گفته بود تا زمانی که اشرف غنی رییس‌جمهور از قدرت کنار نرود و دولت جدیدی از طریق مذاکره بر سر کار نیاید، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروهدر گفت‌گو با شبک «الجزیره» درباره اظهارات این مقام گروه طالبان گفت: «ما خواهان برکناری اشرف غنی به عنوان یکی از شروط آتش‌بس نشده‌ایم». محمد نعیم ادامه داد: مناطق گسترده‌ای از افغانستان بدون جنگ به ما پیوسته‌اند. دولت افغانستان علیه ما اعلام جنگ کرده است و ما خواهان حل این مساله از راه مذاکره هستیم. اظهارات سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در حالی بیان شده است که عضو هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان در گفت‌‌‌‌گوی اشاره ‌شده با آسوشیتدپرس گفته بود: من می‌خواهم این موضوع را مشخص کنم که گروه طالبان به انحصار قدرت اعتقاد ندارد؛ به این دلیل که هر دولتی که در گذشته در صدد انحصار قدرت در افغانستان بوده، دولت موفقی نبوده ‏است. ما نمی‌خواهیم همان فرمول را تکرار کنیم. ‏

تکذیب کنترل 90 درصدی طالبان بر مرز افغانستان

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه اعلام کرد ادعای گروه طالبان درباره کنترل بر بیش از ۹۰ درصد از مرز افغانستان کذب محض است. فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: چنین ادعاهایی «تبلیغات بی‌اساس» است. وی گفت نیروهای دولتی بر مرزها کنترل دارند و چنین ادعایی کذب محض است. پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به اسپوتنیک گفته بود: گروه طالبان حدود ۹۰ درصد مرز افغانستان با کشورهای همسایه را تحت کنترل دارد. وی گفت: مرزهای افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران یعنی حدود ۹۰ درصد مرزها تحت کنترل ما است. مجاهد افزود: مرز با ترکمنستان و مرز با ایران کاملا تحت کنترل ما است. مرزهای پاکستان (به استثنای چند بخش کوچک) نیز تحت کنترل ما است.

راهکار طالبان برای حضور ترکیه در افغانستان

سخنگوی گروه طالبان همچنین در واکنش به اصرار ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان اظهار کرد دولت آنکارا به جای حضور نظامی، نیروهای متخصص به این کشور اعزام کند. «ذبیح‌الله مجاهد» به «تی‌آر‌تی» گفت: ما خواستار حمایت کشورهای مسلمان برای پایان دادن به جنگ افغانستان هستیم. وی افزود: با همه کشورها از جمله ترکیه خواستار برقراری روابط حسنه هستیم و می‌خواهیم این کشور به حال و آینده افغانستان تمرکز کند. وی در واکنش به اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره تامین امنیت فرودگاه کابل نیز اظهار داشت: از ترکیه می‌خواهیم نیروهای متخصص به افغانستان اعزام کند و در بازسازی این کشور سهم بگیرد. مجاهد تاکید کرد حضور نظامیان ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو در افغانستان نادرست است. وی اضافه کرد: حفاظت از فرودگاه کابل وظیفه افغان‌هاست و حضور نظامیان خارجی در خاک افغانستان پذیرفتنی نیست.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز