به گفته سه مقام دفاعی ایالات متحده، ناتو قصد داشت روز جمعه مراسم پایین آوردن بیرق را در کابل با متحدان ناتو برگزار کند اما در آخرین لحظه این رویداد لغو شد. به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز این لغو احساس آشفتگی و عدم اطمینان بیشتری در مورد عقب نشینی نیروهای امریکایی از […]

به گفته سه مقام دفاعی ایالات متحده، ناتو قصد داشت روز جمعه مراسم پایین آوردن بیرق را در کابل با متحدان ناتو برگزار کند اما در آخرین لحظه این رویداد لغو شد. به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز این لغو احساس آشفتگی و عدم اطمینان بیشتری در مورد عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان ایجاد کرده است.

دو مقام دفاعی امریکا گفتند که این مراسم احتمالا در تاریخ دیگری برگزار می‌شود. سربازان امریکایی در حال حاضر چندین پایگاه و میدان هوایی را به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده اند و هواپیماهای باری C-17 به طور مداوم تجهیزات را بیرون می آورند.

ده روز پیش امریکایی‌ها پایگاه بگرام در شمال کابل را بدون اطلاع قبلی به نیروهای امنیتی افغانستان و با استفاده از تاریکی شب این پایگاه را ترک کردند.

با سرعت گرفتن خروج نیروهای امریکایی، دولت بایدن به دلیل سرنوشت مبهم افغانهایی که برای دولت ایالات متحده کار می کردند مورد انتقاد قرار گرفته است.

به حدود ۱۸ هزار پیمانکار که با بودجه ایالات متحده ناوگان هواپیماهای نظامی و زمینی دولت افغانستان را نگهداری می کنند نیز دستور داده شده است که از کشور خارج شوند.

اما پیمانکاران می گویند که آنها هیچگونه هشدار قبلی در مورد تصمیم بایدن دریافت نکردند و مشخص نیست که پس از خروج نیروهای امریکایی، شرکت های آنها چگونه به پشتیبانی نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد.

منتقدان می گویند نیروهای امنیتی افغانستان نمی توانند طیاره ها، چرخ‌بال‌ها و طیاره‌های بدون سرنشین خود را بدون پشتیبانی پیمانکار امریکایی در هوا نگه دارند و نبود برنامه های دقیق برای پیمانکاران خبر بدی برای کابل است.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : ان بی سی نیوز