کانگرس امریکا همه مسائل مربوط به خود را متوقف کردند تا دو ضمیمه سری توافق صلح با سران گروه طالبان را بررسی کنند. چه چیزی در موضوع صلح برای ایالات متحده مناسب خواهد بود تا نیروهای خود را از کشور خارج کنند؟ گروه طالبان ضمایم سری را خوانده اند. کاخ سفید به شدت تاکید دارد […]

کانگرس امریکا همه مسائل مربوط به خود را متوقف کردند تا دو ضمیمه سری توافق صلح با سران گروه طالبان را بررسی کنند. چه چیزی در موضوع صلح برای ایالات متحده مناسب خواهد بود تا نیروهای خود را از کشور خارج کنند؟
گروه طالبان ضمایم سری را خوانده اند. کاخ سفید به شدت تاکید دارد تا اسناد باید پنهان بمانند. وزیر دفاع امریکا مارک اسپر با حضور خود در کانگرس از ضمائم سری، چند روز قبل از امضای توافق بی خبر بود یا به نظر می رسید که تمایل چندانی به بحث و گفتگو در مورد ندارد.
قانون گذارانی امریکایی که بیشترین توجه خود را به برنامه صلح نشان داده اند اشکارا از نبود مکانیزمی برای تایید انطباق انچه که مایک پمپئو وعده داده بود، ابراز ناامیدی می‌کنند.
اساسی ترین مسئله طبق گفته های منابع اشنا به موضوع این است که جدول زمانی برای انچه که باید طی ۱۸ ماه آینده رخ دهد، چه نوع حملات باید از سوی جناحین متوقف گردد و از همه مهمتر، به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد موقعیت نیروهای ایالات متحده با گروه طالبان می باشد.
اگرچه ممکن است که عجیب به نظر برسد که امریکا اطلاعات نظامی خود را با دشمن ۱۸ساله خود به اشتراک بگذارد. هدف این است که اطلاعاتی را به گروه طالبان ارائه دهیم که به آنها اجازه می‌دهد تا از حملات شان در هنگام عقب نشینی نیروهای امریکایی جلوگیری نمایند.
البته مسائل به نظر می رسد بیشتر از انچه که بیان شده است، باشد. این اسناد جزئیات تفاهم میان امریکا و طالبان را شرح می دهد از جمله این که چه پایگاه هایی می تواند تحت کنترل افغان ها باقی بمانند.
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا عنوان کرد که هنوز اعتماد کاملی را نسبت به گروه طالبان به دلیل انجام حملات متعدد بدست نیاورده و به همین خاطر است که این ضمایم تاکنون سری باقی مانده اند. جنگجویان گروه طالبان از سه ماه به این سو حملات تروریستی شان را در مناطق مختلف افغانستان افزایش داده اند.
در ادامه می افزاید، نمی‌خواهیم گروه هایی همچون داعش از جزئیات ان با خبر شوند. اما مسایل دیگر بنا به گفته منابع مرتبط با این موضوع، امکان دارد این موضوعات باشد که گروه طالبان در آینده نزدیک به یک نیروی ضد تروریستی تبدیل شوند – همانگونه که ترمپ پیشنهاد کرده بود – یا اینکه از آنها خواسته شده تا با حکومت آقای غنی، صلح کامل و سرتاسری را برقرار نمایند.
لیز چنی پس از بررسی توافقنامه ازجمله ضمائم سری و پنهانی آن، معتقد است که این توافق نامه سازوکارهایی را برای تایید اینکه طالبان به وعده های خود عمل می‌کنند ارائه نمی‌دهند. وی می گوید: نگرانی های من همچنان باقی مانده است.
سناتور مورفی از جناح دموکرات در مصاحبه ای گفته است که این توافقنامه به طرز چشمگیری ناقص و مبهم است. مشخص نیست که ایالات متحده چگونه موفقیتش را در این توافق نامه شناسایی کرده است.
تام مالینوفسکی نماینده دیگر از جناح دموکرات هفته گذشته در اکانت توییتری خود پیامی در مورد ضمیمه ها نوشت: حکومت به گروه های تروریستی شرایط خروج نیروها را می گوید اما به مردم امریکا هیچ گونه اطلاعی را نمی دهند. این اشتباه است. این موضوع به امنیت ملی ما کمکی نخواهد کرد.
قانونگذاران امریکایی از عدم اگاهی مارک اسپر و جنرال میلی و پنهان سازی وزارت امور خارجه در مورد ضمائم پنهانی ابراز نارضایتی می کنند. این ضمائم براساس اطلاعات بدست امده بیشتر در مورد استفاده از خشونت ها در هنگام عقب نشینی نیروها بوده است.
برای مثال بیان می کنند که طالبان قرار نیست که حملات انتحاری را انجام دهند و از سوی دیگر امریکایی ها استفاده از طیاره های بی پیلوت خودداری خواهند کرد. جنرال میلی اظهار داشت که تاکنون در ۳۴ ولایت افغانستان هیچ حمله ای را از سوی این گروه شاهد نبوده ایم. اندی کیم نماینده دموکرات اظهار داشت که احساس می کنم این اسناد انگونه که اقای پمپئو در مورد ان به گونه جدی ابراز داشته است هیچ گونه تضمینی را فراهم نخواهد کرد که گروه طالبان به توافق پایبند باشند.

  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر