جو بایدن، رییس جمهور امریکا در اولین کنفرانس مطبوعاتی رسمی خود در روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده احتمالا ۲۰ سال فعالیت نظامی خود در افغانستان را بیش از مهلت عقب نشینی اول ماه می تعیین شده در توافق نامه دولت ترامپ با طالبان افزایش دهد. البته این حق او است. اما برخی از کارشناسان […]

جو بایدن، رییس جمهور امریکا در اولین کنفرانس مطبوعاتی رسمی خود در روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده احتمالا ۲۰ سال فعالیت نظامی خود در افغانستان را بیش از مهلت عقب نشینی اول ماه می تعیین شده در توافق نامه دولت ترامپ با طالبان افزایش دهد.

البته این حق او است. اما برخی از کارشناسان و طرفداران عقب نشینی اظهار داشتند که دلیل اظهار شده او برای ماندن برای مدتی بیشتر ضعیف است.

انتخاب پیش روی بایدن همیشه یک انتخاب سخت بود. هیچ گزینه عالی برای او وجود ندارد. بایدن در جریان کنفرانس مطبوعاتی گفت: “رعایت مهلت خروج اول می سخت خواهد بود. به دلایل تکتیکی، بیرون آوردن این نیروها دشوار است.

اکثر تحلیل گران و حتی دموکرات های برجسته کنگره اذعان می کنند که در این مرحله ایالات متحده نمی تواند تا یکم ماه می به سلامت از افغانستان خارج شود، حتی اگر بایدن امروز این دستور را بدهد.

اندرو واتکینز تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران برای افغانستان گفت: “اول زمان بندی. اگر آنچه او می خواست سریعترین زمان ممکن برای خروج بود، او می توانست در جنوری این دستور را بدهد.

اکثر کارشناسان معتقدند تصمیم بایدن برای تمدید ماموریت نظامی آمریکا مربوط به دیپلماسی است، نه لجستیک نظامی.

برخی از کارشناسان اظهار داشتند که ایالات متحده در تلاش است که برای ماندن بیشتر با طالبان به توافق برسد و بیش از مهلت اول می در افغانستان خواهد ماند تا طالبان را تا زمانی که توافق حاصل شود در میز نگه دارد.

به نظر می رسد که این بازی واقعی بایدن در اینجا است. اینکه آیا نتیجه می دهد یا خیر می تواند لحظه تعیین کننده سال اول سیاست خارجی رئیس جمهور باشد.