ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو اظهار داشت، ناتو برای تامین امنیت در افغانستان تقریبا دو دهه کمک کرده است، اما دولت و نیروهای مسلح در افغانستان به اندازه کافی قوی هستند که بدون سربازان بین المللی می توانند روی پاهای خود بایستند. کمتر از ۹ هزار نیرو از جمله بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ […]

ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو اظهار داشت، ناتو برای تامین امنیت در افغانستان تقریبا دو دهه کمک کرده است، اما دولت و نیروهای مسلح در افغانستان به اندازه کافی قوی هستند که بدون سربازان بین المللی می توانند روی پاهای خود بایستند.

کمتر از ۹ هزار نیرو از جمله بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ پرسونل امریکایی در افغانستان باقی مانده اند و آنها قرار است حداکثر تا ۱۱ سپتمبر این کشور را ترک کنند.

ستولتنبرگ در مصاحبه ای گفت: “افغانستان مسیری طولانی را طی کرده است، هم در مورد ساخت نیروهای امنیتی قوی و توانمند و هم در مورد پیشرفت اجتماعی و اقتصادی. در برخی از مراحل این افغان ها هستند که باید مسئولیت صلح و ثبات را در کشور خود بر عهده بگیرند.

ستولتنبرگ گفت که کشورهای ناتو از طریق کارشناسان غیرنظامی و با مشارکت در بودجه نیروهای امنیتی و پشتیبانی از گفتگوهای آرام صلح بین کابل و طالبان، به حمایت از افغانستان ادامه خواهند داد.

او افزود که ناتو همچنین در حال بررسی امکان ارائه آموزش های خارج از کشور برای نیروهای امنیتی افغانستان است، اما تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ نشده است.

بایدن و ستولتنبرگ در ۱۴ جون با دیگر رهبران اتحاد نظامی ۳۰ کشور دیدار می کنند تا پس از چهار سال پر هیاهوی دولت ترامپ پیشین، دوره جدیدی را در روابط ترنس-اتلنتیک آغاز کنند! مسئله مهم دیگر افغانستان خواهد بود، اگرچه قرار نیست هیچ رهبر افغانستان در اجلاس بروکسل شرکت کند.

ستولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره تاثیر خروج از افغانستان بدون تضمین امنیتی اذعان کرد که خطرات ناشی از تصمیم پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان وجود دارد.

او اظهار داشت: “ادامه کار به معنای این است که ما همچنین مجبور خواهیم شد برخی از خطرات را بپذیریم! خطر جنگ بیشتر، خطر مجبور شدن برای افزایش تعداد نیروها در آنجا و خطر باقی ماندن یک ماموریت نظامی.

ستولتنبرگ همچنین اظهار داشت که ناتو قصد دارد برای پایدار نگه داشتن فرودگاه کابل پشتیبانی مالی انجام دهد، اما جزئیات چگونگی اقدامات در این زمینه نامشخص است.