دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های ارگ در برگه فیسبوک خود نوشته است: در هرولایت افغانستان که جنگ روان است، جنگ پاکستان است.” به گفته آقای مینه‌پال، پاکستان توسط جنگنجگویان طالبان مزدور خود مردم را به قتل می‌رساند. گفته‌های مینه پال درحالی است که دو روز پیش قول اردو ۲۱۵ میوند از کشته شدن یک افسر […]

دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های ارگ در برگه فیسبوک خود نوشته است: در هرولایت افغانستان که جنگ روان است، جنگ پاکستان است.”

به گفته آقای مینه‌پال، پاکستان توسط جنگنجگویان طالبان مزدور خود مردم را به قتل می‌رساند.
گفته‌های مینه پال درحالی است که دو روز پیش قول اردو ۲۱۵ میوند از کشته شدن یک افسر ارتش پاکستانی در نتیجه یورش هوایی در هلمند زخمی شده بود، خبر داد.

پیش از این امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان نیز در برگه فیسبوک خود نوشته بود: به همگان هویداست که طالبان بیشتر از نوددرصد تجهیزات جنگی خویش را ازپاکستان بدست می آورند که بیان و تکرار این حقیقت نباید هیچگاهی در هیچ مناسبتی یادمان برود. مقوله ای که گویا طالبان تجهیزات خویش را از جنگ با اردو و پولیس بدست می آورند از اساس بی اساس است.”

آقای صالح افزوده بود که طالبان با حمایت پاکستان می‌خواهند خشونت ها را زیاد ساخته و به زعم خودشان گروه مسلط باشند.

معاون رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که طالب شکست میخورد زیرا روایت سیاسی به غیر از آدم کشی و ایجاد رعب ندارد. این نوع نیرو در یک کشور متکثر ابدا مسلط شده نمیتواند.

رهبری ایراد گیر افغانستان و عامل پاکستان

افغان‌ها در ساختن دولت های خود مهارت ندارند. افغان‌ها فقط در تفرقه انداختن، سوء ظن به اهداف یکدیگر، درآمدزایی در جنگ و ناامید کردن جمعیت خود که می خواهند افغانستان را بدون دخالت خارجی و تروریسم ببینند خوب بوده اند.

دولت رئیس جمهور اشرف غنی از دیدن خروج آمریکا ناامید شده است. غنی طالبان را نمی خواهد، اما او می تواند کشتار جمعی مردمش را از طریق تروریسم و بمب گذاری های امریکا تحمل کند! افغانستان حتی پس از ۲۰ سال حضور امریکا نه تنها برای مردم بلکه برای ایالات متحده و متحدانش نیز ناامن است.

بدون شک جنگ افغانستان جنگی بوده است که در آن خیلی ها به پول رسیده اند! جنگ حتی اگر پاکستان از معادله خارج شود پایان نخواهد یافت. غنی در مصاحبه اخیر خود با اشپیگل، بار دیگر پاکستان را متهم کرده است که شرایط را برای طالبان برای داشتن نقش مهمی در ساختار قدرت آینده افغانستان تسهیل می کند.

این بی اعتمادی در این مقطع که ایالات متحده آماده خروج از کشور است، طالبان در حال گفتگو با دولت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی هستند و دولت پاکستان در تلاش است تا ترتیبی را برای ثبات سیاسی برای پایان دادن به جنگ اتخاذ کند مشکل ساز خواهد بود.

دولت افغانستان باید قصد و استراتژی پاکستان در قبال افغانستان را با ذهنیتی بی طرف بررسی کند. زمان آن فرا رسیده است که رهبری افغانستان به معمار دولت های خود تبدیل شود. اولین قدم در این مسیر توقف ایراد گیری و سرزنش دیگران است.