بینون سیوان، نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با «دویچه وله» می‌گوید تاریخ در افغانستان تکرار می‌شود و با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، این کشور به حال خودش رها خواهد شد. بینون سیوان گفت که نجیب‌الله، رییس جمهوری پیشین افغانستان از سوی شوروی سابق تنها گذاشته شد و پس از […]

بینون سیوان، نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با «دویچه وله» می‌گوید تاریخ در افغانستان تکرار می‌شود و با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، این کشور به حال خودش رها خواهد شد.

بینون سیوان گفت که نجیب‌الله، رییس جمهوری پیشین افغانستان از سوی شوروی سابق تنها گذاشته شد و پس از امضای توافق‌نامه ژنو، روس‌ها کمک‌های خود را به حکومت نجیب‌الله متوقف کردند و نجیب‌الله در اواخر حکومت خود نسبت به شوروی از آمریکا و پاکستان بیشتر نگران بود.

نماینده سابق سازمان ملل متحد که در زمان ماموریتش تلاش کرد بین حکومت نجیب‌الله و مجاهدین سابق برای حل اختلافات، میانجیگری کند و برای تشکیل دولت موقت رایزنی می‌کرد اکنون معتقد است که حکومت کنونی افغانستان نیز از سوی حامیانش رها شده است. او گفت که دولت افغانستان در مذاکره با طالبان در حاشیه قرار دارد و جامعه جهانی با خروج نیروهای بین‌المللی «دولت را به حال خودش رها می‌کند. این حکومت با مشکلات مشابه حکومت نجیب‌الله مواجه خواهد شد.»

بینون سینوان افزود که آن زمان همه مخالفان می‌گفتند تا زمانی که نجیب‌الله در قدرت باشد صلح برقرار نمی‌شود اما نجیب‌الله آماده قربانی دادن برای تامین صلح بود و به گفته بینون سینوان، نجیب‌الله متعهد شد که این فرصت را فراهم کند که طرف‌ها بدون حضور او روی صلح توافق کنند. نماینده سازمان ملل متحد تصریح کرد: «نجیب‌الله حاضر بود که برای تامین صلح بمیرد اما بدبختانه افراد خودش به او خیانت کردند و شبی که من به کابل رفتم تا او را از افغانستان خارج کنم، به او اجازه ورود به فرودگاه کابل را ندادند و من با رفتن او به دفتر سازمان ملل متحد در کابل، موافقت کردم.»

مقام‌های دولت افغانستان در مورد اظهارات نماینده سابق سازمان ملل متحد نسبت به تکرار تاریخ و اینکه با خروج نیروهای بین‌المللی‌ جنگ داخلی آغاز خواهد شد، اظهار نظری نکرده‌اند.

با خروج نظامیان شوروی سابق از افغانستان، حکومت تحت حمایت شوروی در این کشور سقوط کرد و نجیب‌الله رییس جمهوری سابق به دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل پناه برد و از آن پس گروه‌های مجاهدین درگیر جنگ شدند. در ادامه جنگ‌های داخلی، گروه طالبان ظهور کردند و جنگجویان این گروه با ورود به کابل، نجیب‌الله را به قتل رساندند و دولت موسوم به امارت اسلامی تشکیل دادند.

مقامات ارشد دولت افغانستان با آنکه همواره نسبت به احتمال جنگ داخلی پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌ هشدار دادند اما اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان بارها تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد «تاریخ و تجربه تلخ گذشته» و درگیری‌های خونین آن زمان بار دیگر تکرار شود.

جامعه جهانی و آمریکا نیز گفته‌اند که با خروج نیروهای بین‌المللی‌، کمک‌ها به افغانستان ادامه خواهد یافت و آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی مالی و فنی خواهد کرد.

اشرف غنی اخیرا در گفت‌‌وگوی اختصاصی با مجله اشپیگل آلمان گفت که «هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا وادار کند که سوار هواپیما شوم و این کشور را ترک کنم. این کشور من است و دوستش دارم و حاضرم برای دفاع از آن بمیرم.»

از سوی دیگر، مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه از چند ماه به این طرف متوقف است و نشست صلح استانبول درباره افغانستان نیز مبهم مانده است.

با آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی، جنگ بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در شماری از ولایت‌های افغانستان کماکان با شدت بیشتری ادامه دارد و در هفته‌های اخیر، طالبان چند ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

رییس‌جمهوری افغانستان بارها تاکید کرده است که برای تامین صلح آماده فداکاری است و حاضر است از قدرت کنار برود و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار کند. با این همه، گروه طالبان پیش‌شرط‌هایی برای پیشرفت مذاکرات صلح مطرح کرده‌اند و خواستار رهایی زندانیان، خروج کامل نیروهای بین‌المللی‌، خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه شده‌اند اما طالبان در مورد اینکه انتخابات را می‌پذیرند، واکنشی نداشته‌اند.