اگر استرالیا معتقد است که افغانستان آنقدر خطرناک است که باید چهار ماه قبل از عقب نشینی نظامی، پایگاه دیپلماتیک خود را تعطیل کند، پس از حضور ۲۰ ساله شان چه فایده ای داشته است؟ این سوال پس از اعلامیه تکان دهنده ای مبنی بر بسته شدن سفارت افغانستان در استرالیا در روز جمعه مطرح […]

اگر استرالیا معتقد است که افغانستان آنقدر خطرناک است که باید چهار ماه قبل از عقب نشینی نظامی، پایگاه دیپلماتیک خود را تعطیل کند، پس از حضور ۲۰ ساله شان چه فایده ای داشته است؟

این سوال پس از اعلامیه تکان دهنده ای مبنی بر بسته شدن سفارت افغانستان در استرالیا در روز جمعه مطرح شد. فقط چهار هفته پیش، ماریس پین، وزیر امور خارجه در کابل حضور داشت و بر حمایت استرالیا از دولت افغانستان را تأیید کرد.

سناتور پین گفت: “با عزیمت نیروهای دفاعی استرالیا، روابط استرالیا و افغانستان فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک را آغاز می کند که در سال ۱۹۶۹ ایجاد شد.”

استرالیا به اولین کشور درگیر در فعالیت های نظامی ائتلاف تبدیل شده است که تا ماه سپتمبر اعلام عقب نشینی نظامی کامل خود را اعلام کرد.

ممکن است که دولت های دیگر هم به همین شکل از تصمیم حکومت استرالیا پیروی کنند، اما طالبان ان را به معنای تسلیم شدن قوای خارجی در افغانستان می دانند.

تنها دو دلیل وجود دارد که دولت این تصمیم قابل توجه را اتخاذ کرده است و احتمالاً هر دو به دلیل ارزیابی امنیتی اخیر سفارت باشد.

نخست این که اعتماد چندانی به ظرفیت دولت افغانستان در حفظ صلح یا تأمین امنیت استرالیایی ها و سایر خارجیانی که پس از خروج نیروهای ائتلاف پشت سر گذاشتند، وجود ندارد.

مورد دوم انتظار این است که با خروج از کشور، امنیت موجود در سفارت توسط شرکت GardaWorld از کانادا، برای تأمین امنیت کافی نباشد.

پس همه اینها در مورد چه چیزهایی بوده است و چه چیزی با فداکاری استرالیا به دست آورده است؟

“نخست وزیر استرالیا با اشاره به هزینه ۱/۵۱ میلیارد دالری استرالیا در زمینه کمک های انکشافی و بشردوستانه به افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون گفت: استرالیا افتخار می کند که در طول ۲۰ سال گذشته برای کمک به افغانستان در امر مبارزه با تروریسم، رفع نابرابری و کمک به بهبود حقوق و معیشت زنان و دختران تلاش کرده است!

“در طول مدت فعالیت استرالیا در افغانستان، ما شاهد پیشرفت های چشمگیری در امر شمولیت اطفال در مکاتب، دسترسی به مراقبت های صحی اولیه و نمایندگی زنان در سیاست بوده ایم که از صفر در سال ۲۰۰۱ اغاز کردیم به ۲۷ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیدیم. مرگ و میر مادران کاهش یافته است، همانطور که سوتغذیه کودک نیز وجود دارد.”

“استرالیا همچنان متعهد به حمایت از حل مسالمت آمیز افغانستان به رهبری صلح آمیز و کمک به حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته است”.

این درحالیست که ۲۰۰ میلیون دالر دیگر کمک خارجی طی سه سال آینده از کانبرا به کابل می رسد.

پیام مقامات استرالیایی از خبر امروز این است که اگر این کشور بخواهد دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ کند، به زودی و بدون کمک استرالیا این کار را انجام خواهد داد.

  • منبع خبر : ترجمان افغانستان