در عین حال هر راهی برای دستیابی به قدرت كه مانع از برچسب زدن مجدد افغانستان به دولتی طرد شده شود، مستلزم سازش مغایر با باورهای اصلی طالبان است.

گروه طالبان ماه ها قادر بوده اند هم در مورد صلح صحبت کنند و هم در سراسر افغانستان جنگ کنند. به نظر می رسد این استراتژی برای جلب رضایت تندروهای درون گروه مبارز که خواهان یک پیروزی کامل نظامی برای پایان دادن به درگیری ۲۰ ساله هستند، و اعضای میانه رو جنبش که راه حل سیاسی را می پسندند بوده است.

اما فشار جدید و تهاجمی امریکا به توافق صلح، گروه طالبان را بر سر دوراهی اجتناب ناپذیری قرار داده است: پذیرفتن جایگاهی در دولت تقسیم قدرت همانطور که ایالات متحده پیشنهاد کرده است، این گروه را یک قدم به هدف نهایی خود یعنی بازپس گیری قدرت، کنترل کامل کشور و استقرار حکومت اسلامی مد نظر خود نزدیکتر می کند.

در عین حال هر راهی برای دستیابی به قدرت که مانع از برچسب زدن مجدد افغانستان به دولتی طرد شده شود، مستلزم سازش مغایر با باورهای اصلی طالبان است.

مهلت خروج نزدیک است. دولت بایدن تا یکم ماه می مهلت دارد تا نیروهای خود را از کشور خارج کند یا برای توافق جدید مذاکره کند. آنچه گروه طالبان انجام می دهند می تواند نشان دهد که توازن قوا در درون جنبش و چشم انداز آن برای آینده افغانستان چیست.

تاکنون رهبری گروه طالبان سخنان عمومی زیادی برای افشای جزئیات نوع دولت مورد قبول خود، فراتر از حکم شرعی اسلام بیان نکرده است.

پیشنهاد ایالات متحده همچنین خواستار مذاکرات در ماه آینده در ترکیه برای تکمیل مذاکرات دوحه، ایجاد دولت موقت و تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید است که به دنبال آن انتخابات برگزار می شود.

دولت افغانستان گفته است که در کنفرانس ترکیه شرکت خواهد کرد. طالبان هنوز توضیحی نداده اند. به گفته دو مقام ارشد افغانستان، رئیس جمهور افغانستان در حال برنامه ریزی برای پیشنهاد انتخابات زودهنگام برای است.

یکی از فرماندهان ارشد طالبان گفت که با هر معامله ای که قدرت مطلق در افغانستان را به این گروه واگذار نکند مخالف خواهد بود، زیرا او معتقد است که دولت فعلی گسترش حضور ایالات متحده در این کشور است.

این فرمانده که خواست نامش فاش نشود گفت: “این مبارزه برای تقسیم قدرت نیست. بلکه جنگی برای اهداف مذهبی است تا بتواند یک حکومت اسلامی را به وجود آورد و قوانین اسلامی را اجرا کند. اگر ما در کابل قدرت را با دولت به اشتراک داشته باشیم، پس برای چه می جنگیدیم؟ من این را قبول نمی کنم.

مشخص نیست که آیا طالبان به طور جدی پیشنهاد صلح جدید ایالات متحده را بررسی می کنند یا خیر. محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت که این پیشنهاد همچنان تحت بررسی است.

طالبان جنگجویان خود را به عنوان رهبران درست افغانستان می دانند و استدلال می کنند که مشروعیت آنها از برقراری نظم در طول جنگ داخلی و از دو دهه جنگ علیه ایالات متحده گرفته شده است.

رهبری سیاسی طالبان همچنین می فهمد که برای حفظ موثر قدرت در سطح ملی، آنها به حمایت جامعه جهانی نیاز دارند. بدون به رسمیت شناختن رسمی بین المللی، طالبان به احتمال زیاد از میلیاردها دالر کمک که برای بقای کشور لازم است محروم خواهد شد و مبارزات گروه برای حذف برخی از رهبران برجسته خود از لیست تحریم های بین المللی متلاشی می شود.

برای رسیدن به پیمان دوحه، مذاکره بین ایالات متحده و طالبان بیش از یک سال به طول انجامید. بعید است که فشار دولت بایدن برای توافق صلح بین طالبان و دولت افغانستان طی چند هفته عملی شود.

هرچه مذاکرات صلح طولانی تر شود یا متوقف شود، انتظار می رود خشونت در زمین افزایش یابد.