در حالکه امریکا، خروج نیروهایش را از افغانستان، بر اساس جدول زمانی آغاز کرده اما تهدیدهای القاعده ظاهراً در افغانستان پایان نیافته است. این شبکه تروریستی هشدار داده که با خروج نیروهای امریکایی، به کمک گروه طالبان در افغانستان به فعالیت آغاز می‌کند. در حالی که نیروهای امریکایی خروج را از افغانستان آغاز کرده‌اند و […]

در حالکه امریکا، خروج نیروهایش را از افغانستان، بر اساس جدول زمانی آغاز کرده اما تهدیدهای القاعده ظاهراً در افغانستان پایان نیافته است. این شبکه تروریستی هشدار داده که با خروج نیروهای امریکایی، به کمک گروه طالبان در افغانستان به فعالیت آغاز می‌کند.
در حالی که نیروهای امریکایی خروج را از افغانستان آغاز کرده‌اند و آن‌سو دقیقاً ده سال از کشته شده اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده می‌گذرد، فعالیت‌های این شبکه باز هم نگرانی‌ها را افزایش داده است.

تلویزیون سی‌ان‌ان به نقل از یک مسوول القاعده نوشته که با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است، این کافی نیست و نظامیان امریکایی باید تمامی کشورهای اسلامی را ترک کنند. دو عضو شبکه القاعده به این رسانه امریکایی گفته اند که با خروج نیروهای این کشور، به کمک طالبان در افغانستان به فعالیت آغاز می‌کنند.

این که تهدیدها تا چی حد جدی اند، پیش‌بینی آن در حال حاضر دشوار است اما در واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای غربی، به آن توجه می‌شود. شماری از آگاهان، تهدیدهای تروریستی را جدی می‌دانند اما به توانایی شبکه القاعده برای اقدام زود هنگام تردید دارند.

سمیع یوسفزی خبرنگار و آگاه امور سیاسی به این باور است که در حال حاضر ایمن‌الظواهری رهبر فعلی شبکۀ القاعده شاید در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان پنهان باشد. یوسفزی می‌گوید: ” فکر نمی‌کنم که القاعده در حال حاضر تهدید جدی برای امریکا و یا غرب باشد. اما القاعده تنظیمی است که ایدیولوژی دارد و افرادش در عراق، سوریه و یمن فعال استند.”

در عین حال، احتمالی که گویا با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، شبکه القاعده دو باره به فکر احیای خودش خواهد شد، شماری از مقام‌های ایالات متحده را نگران کرده است.