“ایالات متحده امریکا رسما عقب نشینی نیروهای خود را از طولانی ترین جنگ در افغانستان را آغاز کرده است. جو بایدن رییس جمهور امریکا مصمم است که عقب نشینی ۲۵۰۰ نیروی باقیمانده امریکایی را تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر به پایان برساند. او اظهار داشت: “حمله هولناک ۲۰ سال پیش نمی‌تواند توضیح دهد که […]

“ایالات متحده امریکا رسما عقب نشینی نیروهای خود را از طولانی ترین جنگ در افغانستان را آغاز کرده است. جو بایدن رییس جمهور امریکا مصمم است که عقب نشینی ۲۵۰۰ نیروی باقیمانده امریکایی را تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر به پایان برساند.

او اظهار داشت: “حمله هولناک ۲۰ سال پیش نمی‌تواند توضیح دهد که چرا ما باید در سال ۲۰۲۱ در آنجا بمانیم. از زمان انعقاد قرارداد خروج امریکا، گروه طالبان به طور مستقیم با نیروهای خارجی درگیر نشده اند، اما بی رحمانه به نیروهای دولتی در حومه شهر حمله کرده و در مناطق شهری به ترور پرداخته اند. خروج نیروهای امریکایی فقط ترس افغان‌های عادی را تشدید کرده است.

منا نوروزی که در یک رادیوی خصوصی در کابل کار می کند گفت: “همه می ترسند که ما به روزهای تاریک دوران گروه طالبان برگردیم. گروه طالبان هنوز همان هستند. آنها تغییری نکرده اند. ایالات متحده باید حضور نیروها را حداقل یک یا دو سال تمدید می کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اصرار دارد که نیروهای دولتی که ماه ها بیشتر درگیری های زمینی علیه گروه طالبان را انجام داده اند کاملا قادر هستند که شورشیان طالبان را دور نگه دارند.

او اظهار داشت این عقب نشینی به این معنی است که طالبان دیگر هیچ دلیلی برای جنگ ندارند! غنی این هفته در یک سخنرانی گفت: “چه کسی را می کشید؟ چه چیزی را نابود می کنید؟ بهانه جنگیدن شما با خارجی ها دیگر تمام شده است.

عبدالملک افسر پولیس گفت که آنها آماده هستند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما باید از میهن خود مراقبت کنیم. ما همه تلاش خود را برای دفاع از خاک خود انجام خواهیم داد.

نگرانی ها از احتمال حمله طالبان به عقب نشینی نیروهای امریکایی بسیار زیاد است. اندرو واتکینز از گروه بحران بین المللی گفت که در ماه های آینده شاهد اوضاع درگیری کاملا محلی خواهیم بود.

بی‌توجهی به افغانستان

با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، طولانی ترین جنگ ایالات متحده به پایان می رسد، جنگی که ایالات متحده آن را با عنوان مبارزه علیه تروریسم آغاز کرد.

وقتی نیروهای امریکایی در سال ۲۰۰۳ برای برکناری صدام حسین دیکتاتور به عراق حمله کردند، توجه امریکا از افغانستان دور شد و گروه طالبان و سایر گروه های تروریستی دوباره جمع شده شورش های خود را آغاز کردند.

تا سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۵۰ هزار سرباز خارجی در افغانستان مستقر شده بودند که یکصد هزار نفر آن‌ها امریکایی بودند. بن لادن در تاریخ ۲ می ۲۰۱۱ در عملیات نیروهای ویژه امریکایی در پاکستان کشته شد.

اتحاد ناتو در سال ۲۰۱۴ ماموریت جنگی خود را در افغانستان پایان داد. اما ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرباز خارجی که ۹۸۰۰ نفر آنها امریکایی بودند برای آموزش نیروهای افغان و انجام عملیات ضد تروریستی باقی ماندند.

پس از توافق گروه طالبان و ایالات متحده، مذاکرات دولت و گروه طالبان در سپتمبر آغاز شد، اما خشونت در افغانستان موج می زد. با پایان یافتن دوره حمایت از اقدامات نظامی، تعداد نیروها تا پایان دوره ریاست جمهوری ترمپ در جنوری ۲۰۲۱ به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافت.

جو بایدن رییس جمهور جدید در ماه اپریل اعلام کرد که طولانی ترین جنگ واشنگتن را تا ۱۱ سپتمبر به پایان می رساند، ناتو نیز اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می برد.

  • منبع خبر : سفیر نیوز