آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به روز یکشنبه از تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت که تهدید تروریسم به جای دیگری منتقل شده و واشنگتن نیاز به تمرکز مجدد منابع بر روی چالش هایی مانند چین و پندمی کرونا دارد. رییس جمهور جو بایدن هفته گذشته اعلام کرد که […]

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به روز یکشنبه از تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت که تهدید تروریسم به جای دیگری منتقل شده و واشنگتن نیاز به تمرکز مجدد منابع بر روی چالش هایی مانند چین و پندمی کرونا دارد.

رییس جمهور جو بایدن هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قبل از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر، همه نیروهای خود را از کشور خارج خواهد کرد.

عقب نشینی بدون قید و شرط، چهار ماه دیرتر از مهلت موافقت شده با گروه طالبان در سال گذشته با وجود بن بست در مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان صورت می گیرد.

ویلیام برنز رییس سی آی ای و جنرال های امریکایی از جمله دیوید پتراوس رئیس سابق نیروهای مسلح اظهار داشتند که این اقدام می تواند کشور را بیشتر در معرض خشونت فرو برد و آمریکا را در برابر تهدیدهای تروریستی آسیب پذیرتر کند.

بلینکن این هفته به ای بی سی نیوز گفت: “تهدید تروریسم به جاهای دیگر منتقل شده است و ما موارد بسیار مهم دیگری را نیز در دستور کار خود داریم، از جمله رابطه با چین و مقابله با هر گونه مشکل از تغییرات اقلیمی گرفته تا بیماری کوید.

هفته گذشته بلینکن با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و همچنین مقامات ارشد امریکایی در کابل دیدار کرد و آنها را در مورد اعلامیه بایدن در روز چهارشنبه مبنی بر پایان دادن به جنگ ابدی مطلع کرد.

بلینکن به ای بی سی نیوز گفت که ایالات متحده به اهدافی که ما تعیین کرده ایم رسیده است. او اظهار داشت: “القاعده به طور قابل توجهی نابود شده است و ظرفیت آن برای انجام حمله علیه ایالات متحده از افغانستان دیگر وجود ندارد.

اعلام تاخیر عقب نشینی موجب خشم طالبان شده است که تهدید کرده اند که می توانند حملات علیه نیروهای امریکایی را از سر بگیرند.

  • منبع خبر : فرانس ۲۴