رییس جمهور بایدن خطرات در مورد افغانستان را سنجیده و پیامدهای سیاسی و شخصی را در نظر گرفته و برنامه خروج نیروهای کشورش را از افغانستان اعلان کرده است. او به دقت به توصیه های ارتش و دیپلمات ها گوش فرا داده و با متحدانی که در طی دو دهه گذشته ز جنگ حمایت کرده […]

رییس جمهور بایدن خطرات در مورد افغانستان را سنجیده و پیامدهای سیاسی و شخصی را در نظر گرفته و برنامه خروج نیروهای کشورش را از افغانستان اعلان کرده است. او به دقت به توصیه های ارتش و دیپلمات ها گوش فرا داده و با متحدانی که در طی دو دهه گذشته ز جنگ حمایت کرده اند هماهنگی کرده است.

اکنون رییس جمهور تصمیم سختی گرفته و دستور خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تا ماه سپتمبر، ۲۰ سال پس از آغاز جنگ در آنجا صادر کرده است.

بسیاری از کسانی که نظامی بوده یا هستند از عملکرد رییس جمهور ناراحت خواهند شد و احساس خیانت می کنند زیرا به آنها اجازه داده نشده است کاری را که در آن بسیار سرمایه گذاری کرده اند به پایان برسانند.

کارشناسان و تحلیل گران نیز در حال بحث و گفتگو در مورد خطرات و مزایای خروج از افغانستان از دیدگاه های امنیت ملی و دانشگاهی خود هستند.

کارل فون کلاوزویتس نظریه پرداز جنگ معتقد است که طراحان جنگ باید اقدامات دولت، مردم و ارتش را درک کنند و بر آنها تاثیر بگذارند.

برای پیروزی، دولت باید یک استراتژی مناسب ایجاد کند، مردم باید جنگ را قانونی ببینند و از آن حمایت کنند و ارتش باید در اجرای استراتژی جنگ توانایی موثری داشته باشد. هنگامی که ایالات متحده در اکتبر ۲۰۰۱ عملیات خود را آغاز کرد، استراتژی دولت روشن بود، پشتیبانی از آن قوی بود و عملیات نظامی اولیه موفقیت آمیز بود.

اما با گذشت سال‌ها، اهداف ملی تغییر کرد، حمایت مردم کاهش یافت و ماموریت نظامی پیچیده تر و از هم گسیخته تر شد. وقتی افراد به عنوان بخشی از یک تیم نظامی به سختی می جنگند و به موفقیت می رسند، به خاطر آنچه که به دست آورده اند و آنچه در امنیت ملی و جهانی کمک کرده اند شایسته افتخار هستند.

اما هنگامی که یک ماموریت به طور ناگهانی و بدون پیروزی آشکار پایان می یابد، کسانی که جنگیدند از انجام آنچه به آنها دستور داده شده و ماموریتی که به پایان نرسیده پشیمان می شوند.اکنون آمریکایی هایی که در افغانستان جنگیده اند بیش از دیگران دچار تردید در مورد عدم موفقیت در اتمام ماموریت های تعیین شده هستند.

  • منبع خبر : سفیر نیوز