در آستانهٔ خروج سربازان امریکایی از افغانستان، دیده‌بان حقوق بشر از امریکا خواسته است که به حمایت و تقویت برنامه‌های حقوق بشری در افغانستان ادامه بدهد. دیده‌بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که اعلام برنامهٔ خروج سربازان امریکایی از افغانستان نگرانی‌ها در بارهٔ افزایش ناامنی را تقویت کرده و این نگرانی را به […]

در آستانهٔ خروج سربازان امریکایی از افغانستان، دیده‌بان حقوق بشر از امریکا خواسته است که به حمایت و تقویت برنامه‌های حقوق بشری در افغانستان ادامه بدهد.

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که اعلام برنامهٔ خروج سربازان امریکایی از افغانستان نگرانی‌ها در بارهٔ افزایش ناامنی را تقویت کرده و این نگرانی را به بار آورده که پیشرفت‌های افغانستان در عرصهٔ حقوق بشر از دست برود.

پتریشیا گوسمن، معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق ‌بشر می‌گوید که امریکا باید از این فرصت استفاده کرده و سرمایه‌گذاری خود را روی برنامه‌های حقوق بشری بیشتر کند.

خانم گوسمن می‌گوید: ” مردم افغانستان که تجربهٔ دهه‌ها نقض حقوق بشری را دارند، نگران اند که دستاوردهای‌شان در زمینهٔ آزادی رسانه‌ها، آموزش، خدمات صحی و حقوق زنان به زودی از میان برود و هیچ حسابدهی در برابر بی‌عدالتی‌ها موجود نباشد. “

او می‌افزاید: ” امریکا باید از این فرصت استفاده کرده و تعهد خود را برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان اعلام کند. ” جو بایدن، رییس جمهور امریکا هفتهٔ گذشته گفت که تا یازدهم سپتمبر سال ۲۰۲۱، تمام سربازان خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

این تصمیم در حالی اعلام شد که تلاش‌ها برای مصالحه با گروه طالبان تا حالا پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. طرح‌های نیز برای ایجاد حکومت موقت و سهم دادن طالبان در این حکومت مطرح بوده است.

اما دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که برخورد طالبان با مسلهٔ حقوق بشر، به شدت نگران کننده است.

در اعلامیه آمده است: ” طالبان هیچ تعهد جدی نشان نداده اند که در حکومت انتقالی و یا پس از توافق صلح، به حفاظت از حقوق بشر پابند می‌مانند. آن‌ها در مناطق تحت کنترول‌شان حقوق زنان و دختران برای آموزش را محدود نگه‌داشته اند. هم‌چنین رسانه‌های افغانستان را مورد تهدید قرار می‌دهند. “

اعلامیه افزوده:‌ ” در صورتی که پس از خروج امریکا، منازعه ادامه پیدا کند، امریکا لازم است از تمام نفوذ دپلوماتیک خود کار بگیرد تا تمامی گروه‌های درگیر در افغانستان را به احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی حقوق بشری وادار کند. ” علاوه بر این، دیده‌بان حقوق بشر از امریکا خواسته است که در رابطه به موارد نقض حقوق بشر در افغانستان، به شمول نقشی که نیروهای خارجی در این زمینه داشته اند، از ایجاد یک سیستم شفاف پاسخگویی حمایت کند.

این سازمان از امریکا خواسته که در این رابطه با محکمهٔ بین‌المللی جرایم همکاری کند.

براساس آمار رسمی، هم‌اکنون ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است. علاوه بر این، هفت هزار سرباز کشورهای عضو ناتو نیز در افغانستان حضور دارند.

  • منبع خبر : سفیر نیوز