مسوولان در وزارت امورخارجه هندوستان در پی تحولات آخر در افغانستان یک بار دیکر خواستار آتش بس‌فوری در افغانستان شدند. هند روز جمعه خواستار آتش بس فوری در افغانستان برای پایان دادن به موج خشونت و کشتارهای هدفمند شد و گفت: به دنبال تصمیم صلح امریکا برای خروج همه نیروهای خود از این کشور، روند […]

مسوولان در وزارت امورخارجه هندوستان در پی تحولات آخر در افغانستان یک بار دیکر خواستار آتش بس‌فوری در افغانستان شدند.
هند روز جمعه خواستار آتش بس فوری در افغانستان برای پایان دادن به موج خشونت و کشتارهای هدفمند شد و گفت: به دنبال تصمیم صلح امریکا برای خروج همه نیروهای خود از این کشور، روند صلح داخل افغانستان را از نزدیک دنبال می کند.
اریندم باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: “ما به تصمیم ایالات متحده را برای عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان و پایان دادن به عملیات نظامی خود در آنجا توجه ویژه ای داریم. ما روند صلح بین الافغانی را از نزدیک دنبال می کنیم.
باغچی افزود: “ما به شدت نگران افزایش خشونت ها و قتل های هدفمند در افغانستان هستیم. هند خواستار آتش بس فوری و جامع شده است.
باغچی اظهار داشت که هند از یک افغانستان متحد، دموکراتیک و حاکم حمایت می کند و در چندین نشست مهم با هدف کمک به ترسیم راهی برای پیشرفت در افغانستان از جمله کنفرانس دوحه، کنفرانس جنیوا و کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان شرکت کرده است.
باغچی گفت: هند همچنان درگیر اقدامات ذینفعان افغان و همچنین شرکای منطقه ای و بین المللی ما در مورد اقدامات بعدی است.
وی گفت: هند از این نظر است که یک روند صلح افغانستان باید توسط افغانستان، تحت مالکیت افغان ها و تحت کنترل افغانستان صورت گیرد. هرگونه حل و فصل سیاسی باید فراگیر باشد و باید دستاوردهای اقتصادی – اجتماعی و سیاسی 19 سال گذشته را حفظ کند.
“و من امیدوارم که گروه طالبان این مسئله را نیز درک کند. اگر نیروهای ما در حال عقب نشینی هستند ، طالبان باید به آنها حمله می کردند ، با یک پاسخ بسیار شدید روبرو می شد. و البته، همانطور که گفتم ، ما همچنان به پشتیبانی از نیروهای امنیت ملی افغانستان ادامه خواهیم داد ، اما مهمتر این است که ما هم اکنون همه تلاش خود را برای پیشرفت دیپلماسی ، آوردن شرکای منطقه ای و بین المللی انجام می دهیم تا همه از نفوذ خود استفاده کنند اهرم فشار آنها برای پیشبرد پایان صلح آمیز درگیری است.

بلینکن گفت: “این بسیار مهم است که طالبان تشخیص دهند که هرگز قانونی نخواهد بود و اگر یک روند سیاسی را رد کند و تلاش کند کشور را به زور تصرف کند ، هیچ وقت دوام نخواهد داشت.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : سفیر نیوز