در این نوشته به برخی از شوه ها مدیریت پول و سرمایه گذاری اشاره شده است. ما با توجه به این روش هاست که می توانیم از فقر به سرمایه و از تنبلی به تحرک حرکت می کنیم. ۱- مصارف ماهانۀ‌تان را بسنجید. هیچ کار بی‌سنجشی به جایی نرسیده‌است. ۲- اشیای غیر ضروری نخرید. وارن […]

در این نوشته به برخی از شوه ها مدیریت پول و سرمایه گذاری اشاره شده است. ما با توجه به این روش هاست که می توانیم از فقر به سرمایه و از تنبلی به تحرک حرکت می کنیم.

۱- مصارف ماهانۀ‌تان را بسنجید.
هیچ کار بی‌سنجشی به جایی نرسیده‌است.

۲- اشیای غیر ضروری نخرید.
وارن بافِت می‌گوید: «اگر چیزهایی را بخرید که نیاز ندارید، خیلی زود مجبور خواهید شد چیزهایی را بفروشید که نیاز دارید.».

۳- نیازها و خواست‌های زندگی تان را مشخص کنید:
وقتی نیازها و خواست‌های تان مشخص شد، به راحتی می‌توانید پول‌تان را مدیریت کنید.

۴- مدیریت مالی را فرا بگیرید.
بدون داشتن اطلاعات دربارۀ مدیریت مالی، شما همیشه فقیر خواهید ماند.

۵- پیشاپیش لیست خریداری‌تان را تهیه کنید.
پیش از رفتن به باراز، لیست خریداری‌تان را تهیه کنید و ۱۰ درصد بیشتر از پول مورد ضرورت، با خود پول ببرید. شما هر قدر پول بیشتر با خود به بازار ببرید، همان‌قدر بیشتر خرید می‌کنید که احتمالاً برخی از آن خریدها غیرضروری خواهد بود.

۶- در برابر مشکلات احساس ناتوانی نکنید.
با یأس و ناامیدی، نه‌تنها که مشکلی حل نمی‌شود، بل مشکلات بیشتر خواهد شد. بهتر است از جا بلند شوید و با کسانی که در زندگی موفقیت داشته‌اند، مشورت کنید. مولانا می‌گوید: «عقل قوّت گیرد از عقل دیگر/ نیشکر کامل شود از نیشکر»

۷- زمین‌گیر نشوید.
«اگر چیزی از دستت افتاد و شکست، نگذار که قلبت بشکند؛ زیرا با پای شکسته به هدف می‌توان رسید، اما با دل شکسته، هرگز نه!»

۸- خودتان را فراموش نکنید.
بسیاری افراد آن‌قدر غرقِ کار و تجارت و تجملات زندگی می‌شوند که «سحرخیزی، کتابخوانی، ورزش، نوشیدن آب و خوردن سبزیجات، تفریح و سرگرمی، لذت‌بردن از زندگی» و غیره کارهای مفید را فراموش می‌کنند. این‌جاست که رفته رفته به بیماری‌های مختلف گرفتار می‌شوند و در نتیجه «فقر» دامنگیر آنان خواهد شد.

۹- برای مصارف روزانه قرض نگیرید.
کسانی که برای مصارف روزانه (نه برای سرمایه‌گذاری) قرض می‌گیرند، آن را زودتر از پول‌های خودشان خرج می‌کنند؛ فکر می‌کنند که قرض پول رایگانی است که پس نمی‌دهند. تا حد توان بکوشید که برای مصارف روزانه قرض نگیرید. به جای فکرکردن دربارۀ قرض‌گرفتن، به فکر کار باشید. وقتی با مشکل مالی روبه‌رو شدید، نگویید: «یک قرض و وام می‌کنم!»، بگویید: «یک کاری می‌کنم!». در نهایت، تا خیلی مجبور نشدید، برای مصارف روزانه قرض نگیرید؛ زیرا اگر یکبار زیر قرض ماندید، بیرون‌شدن دشوار است. به جای قرض‌گرفتن، اشیای تجملی و اضافی خانه را بفروشید. اما می‌توانید برای سرمایه‌گذاری قرض بگیرید و آگاهانه، کار و باری راه‌اندازی کنید.

۱۰- برای ثروت‌مند شدن عجله نکنید.
«عجله کار شیطان است.» البته تنبلی هم نکنید زیرا: «عجله و تنبلی کار شیطان است.»

  • منبع خبر : سفیر نیوز