سفیر روسیه در اتحادیه اروپا می‌گوید هنوز فرصت برای حل بحران اوکراین از طریق دیپلماسی وجود دارد. ولادیمیر چیژف در مصاحبه با بی‌بی‌سی به این موضوع اشاره کرد که اگر اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کند، ممکن است روسیه هم واکنشی مثبت نشان دهد. مسکو همواره درباره احتمال پیوستن اوکراین به ناتو هشدار داده است. […]

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا می‌گوید هنوز فرصت برای حل بحران اوکراین از طریق دیپلماسی وجود دارد. ولادیمیر چیژف در مصاحبه با بی‌بی‌سی به این موضوع اشاره کرد که اگر اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کند، ممکن است روسیه هم واکنشی مثبت نشان دهد. مسکو همواره درباره احتمال پیوستن اوکراین به ناتو هشدار داده است.

آقای چیژف همچنین گفت که مسکو هم‌زمان با تنش‌های اوکراین، نصب تجهیزات موشکی ناتو در کشورهای رومانی و لهستان را هم زیر نظر دارد.

روسیه حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده اما می‌گوید برنامه‌ای برای حمله به این کشور ندارد.

مقام‌های آمریکایی برآورد می‌کنند که مسکو ۷۰ درصد نیروهای لازم برای حمله‌ای تمام عیار به اوکراین را بسیج کرده است.

بخشی از این نیروها در کشور بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند. سفیر روسیه در اتحادیه اروپا به بی‌بی‌سی گفت که این نیروها بعد از پایان مانورهای نظامی به پایگاه‌های دائمی خود برمی‌گردند.

دولت روسیه می‌گوید مانور نظامی مشترک با بلاروس به دلیل بحران اوکراین و تنش‌های جاری، گسترد‌ه‌تر و بزرگتر از مانورهای قبلی خواهد بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مشخص نکرد که چه تعداد نیروی نظامی روسیه در این مانور که روز پنج‌شنبه شروع می‌شود، شرکت خواهند کرد.

ناتو برآورد کرده است که حدود ۳۰ هزار نیرو به همراه سیستم‌های دفاعی، جنگنده‌ها و موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای در این مانور شرکت خواهند کرد.

کشورهای غربی می‌گویند این بزرگترین استقرار نیرو برای چنین مانوری از زمان پایان جنگ سرد است.

  • نویسنده : علی رضا شریفی