سخنگوی ارشد گروه طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که اولین گفتگوهای رسمی طالبان با غرب در خاک اروپا پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، به “تغییر فضای جنگ” پس از دو دهه شورش علیه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کمک خواهد کرد. این گروه در ماه اگست زمانی که نیروهای امریکایی و […]

سخنگوی ارشد گروه طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که اولین گفتگوهای رسمی طالبان با غرب در خاک اروپا پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، به “تغییر فضای جنگ” پس از دو دهه شورش علیه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کمک خواهد کرد.

این گروه در ماه اگست زمانی که نیروهای امریکایی و خارجی خروج نهایی خود را از کشور پس از بن بست رسیدن در میدان نبرد آغاز کردند، به قدرت بازگشت.

هیچ کشوری هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است – که به دلیل نقض حقوق بشر در اولین دوره قدرت بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱، زمانی که آن ها توسط حملات پیاپی به رهبری ایالات متحده سرنگون شدند، بدنام است.

ذبیح الله مجاهد روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: طالبان برای برآوردن خواسته های جهان غرب گام برداشته است و امیدواریم روابط خود را از طریق دیپلماسی با همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و به طور کلی غرب تقویت کنیم.

طالبان می خواهند “فضای جنگ را به یک وضعیت صلح آمیز تبدیل کنند.” گفتگوهای بین طالبان و مقامات غربی روز یکشنبه در اسلو در مورد حقوق بشر و کمک های بشردوستانه با تشدید بحران فقر در افغانستان آغاز می شود.

وضعیت بشردوستانه در افغانستان پس از تسلط طالبان به شدت بدتر شده است. کمک های بین المللی به طور ناگهانی متوقف شد و ایالات متحده ۹/۵ میلیارد دالر از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از کشور نگهداری می شد، مسدود کرد.

به گفته سازمان ملل متحد که می گوید امسال برای رسیدگی به بحران انسانی در این کشور به ۵ میلیارد دالر از کشورهای کمک کننده نیاز دارد، گرسنگی اکنون ۲۳ میلیون افغان یا ۵۵ درصد جمعیت را تهدید می کند.

در بیانیه وزارت خارجه ناروی آمده است که این سفر از یکشنبه تا سه شنبه شاهد دیدارهایی بین طالبان، مقامات ناروی و مقامات تعدادی از کشورهای متحد از جمله بریتانیا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود که هیئت طالبان با افغان‌های جامعه مدنی، از جمله رهبران زن و روزنامه‌نگاران، در زمانی که آزادی‌های کسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند به طور فزاینده‌ای محدود می‌شود، دیدار کند.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی به روز جمعه گفت: «این جلسات به منظور مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست. اما ما باید با مقامات رسمی کشور صحبت کنیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر منجر شود.»

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی گفتگوهای ناروی و حکومت این کشور را محکوم کرد. نظری که مقیم پاریس است، روز جمعه در توییتی نوشت: “همه ما باید صدای خود را بلند کنیم و از عادی سازی یک گروه تروریستی به عنوان نماینده افغانستان جلوگیری کنیم.”

  • نویسنده : زهرا نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز