افراسیاب ختک عضو پیشین پارلمان پاکستان در واکش به بازداشت دو تن از فعالان حقوق زن افغانستان از سوی گروه طالبان در تویتری نگاشته است که ربوده شدن دو زن (تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل) از سوی گروه طالبان در کابل به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز نشان دهندۀ وحشی‌گری شبه نظامیان بی قانون در […]

افراسیاب ختک عضو پیشین پارلمان پاکستان در واکش به بازداشت دو تن از فعالان حقوق زن افغانستان از سوی گروه طالبان در تویتری نگاشته است که ربوده شدن دو زن (تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل) از سوی گروه طالبان در کابل به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز نشان دهندۀ وحشی‌گری شبه نظامیان بی قانون در کشوری بدون قانون اساسی و نظام دولتی مبتنی بر قانون است.

 ختک افزوده که افغان‌ها به پیش گرگ‌ها انداخته شده‌اند.  این نماینده پیشین پارلمان افغانستان اضافه نموده که سکوت سازمان ملل و جامعه جهانی مانند ناشنوایانی است که نمی‌شنوند.

این دو فعال زن سه شب پیش از ساحه پروان دو شهر کابل از سوی افراد گروه طالبان ربوده شدند. تاهنوز از سرنوشت این دو بانو اطلاعی برای خانواده آنان داده نشده است.

تبعیض جنسی خصمانه موجود در عرصه های اجتماعی و سیاسی که در جامعه مردسالار و سنتی افغانستان ریشه دارد، زنان را در موقعیت بسیار آسیب پذیری قرار می دهد. به همین ترتیب، رژیم طالبان تأثیر نامتناسب و ویرانگری بر زنان و دختران داشت. زنان در افغانستان دسترسی به حقوق اولیه انسانی خود را از دست داده اند و پیوسته با خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب روبرو هستند.

آنها دسترسی به آموزش، اشتغال، آزادی بیان، آزادی حرکت، آزادی و ابزار دسترسی به عدالت را از دست داده اند. در پنج ماه گذشته، اقدامات وحشیانه و سرکوبگرانه طالبان برای زنان و دختران، زنان را از فضای عمومی پاک کرده است.

برخلاف ادعای طالبان، برای زنانی که در افغانستان زندگی می‌کنند، ستم‌ها و ارعاب‌های مداوم متوقف نشد، اما رشته‌های بنیادگرایی هر روز سفت‌تر می‌شود. در حال نوشتن این نامه برای شما، حدود 19 میلیون زن، نیمی از جمعیت افغانستان، با ترس و عواقب انگ و تبعیض طالبان زندگی می کنند. و همه ما از واکنش رهبران جهانی و سازمان های بین المللی ناامید شده ایم.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : سفیر نیوز