در ۱۵ جنوری سال ۲۰۲۱، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا اعلام نمود که نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته اند. وزیر دفاع عنوان کرد: این عقب نشینی نیروهای امریکایی را در این کشور به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۱ تا بدین سو می رساند. امروز ایالات متحده بیش از هر […]

در ۱۵ جنوری سال ۲۰۲۱، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا اعلام نمود که نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته اند. وزیر دفاع عنوان کرد: این عقب نشینی نیروهای امریکایی را در این کشور به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۱ تا بدین سو می رساند. امروز ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری به پایان دادن به جنگ طولانی مدت امریکا، نزدیک شده است.
توافقنامه ۲۹ فبروری میان امریکا و گروه طالبان، خواستار خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شده است. این در حالیست که گروه طالبان متعهد شده است تا روابط خود را با گروه های تروریستی دیگر همچون القاعده قطع کند.
گروه طالبان از اعلام امریکا در مورد عقب نشینی نیروهای نظامی از افغانستان استقبال کرده است. علیرغم این تحولات، تحلیلگران امنیتی نگرانی خود را از ادامه شدید خشونت ها در افغانستان ابراز داشته اند. جنگ میان نیروهای حکومتی افغانستان و طالبان همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر، گروه طالبان به دنبال سو استفاده از عقب نشینی نیروهای به دنبال شکاف امنیتی که در افغانستان ایجاد خواهد شد، هستند.
ترورهای هدفمند مقامات و مسئولین، ژورنالیستان و فعالین مدنی در حال گسترده شدن است.
گروه طالبان طبق توافقنامه خود با امریکایی ها، متعهد شدند که روابط خود را القاعده قطع کنند اما گزارش شورای امنیت سازمان ملل در تارخی ۲۲ می ۲۰۲۰، نشان میدهد که این گروه همچنان روابط خود را با اعضای القاعده ادامه داده است.
در این گزارش عنوان شده است که گروه طالبان به گونه منظم در جریان مذاکرات با ایالات متحده همراه با سران القاعده مشورت می‌داند و تضمین هایی را ارائه داده اند که به روابط تاریخی شان احترام خواهند گذاشت.
گروه القاعده نسبت به این توافق واکنش مثبتی نشان داده و انها را یک پیروزی عنوان کرده اند. در این زمینه یکی از مهمترین چالش های پیش رو برای حکومت جو بایدن، تدوین یک سیاست موثر در قبال افغانستان خواهد بود که صلح پایدار را در این کشور تضمین کند.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : نیودهلی تایمز