ناامنی به تنهایی تهدیدی برای زندگی مردم در افغانستان نیست. بسیاری از مسائل دیگر نیز وجود دارد که زندگی را برای آنها دشوار می کند. در این میان آلودگی محیط زیست آسیب زیادی به زندگی مردم وارد کرده است. معصومه جعفری سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است افغانستان نزدیک به ۵ هزار مرگ ناشی از […]

ناامنی به تنهایی تهدیدی برای زندگی مردم در افغانستان نیست. بسیاری از مسائل دیگر نیز وجود دارد که زندگی را برای آنها دشوار می کند. در این میان آلودگی محیط زیست آسیب زیادی به زندگی مردم وارد کرده است. معصومه جعفری سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است افغانستان نزدیک به ۵ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا را ثبت کرده است.
او همچنین اضافه کرد که این مرگ ها به دلیل بیماری های تنفسی و قلبی است که به دلیل آلودگی هوا ایجاد می شود. در حالیکه حدود ۱۰ درصد از کشته شدگان این بیماریها در شهر کابل بودند. اگر این اعداد با تعداد کل مرگ غیرنظامیان به دلیل خشونت مقایسه شود نتایج حیرت انگیز خواهد بود، زیرا تعداد چنین مرگ های بر اثر خشونت بیش از ۲۵۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ نیست که نیمی از مرگ های ناشی از آلودگی را تشکیل می دهد. این به وضوح به این معنی است که مقامات در افغانستان یا از میزان مشکلات ناشی از آلودگی آگاهی ندارند یا به طور کامل آن را نادیده می گیرند.
مسئله آلودگی محیط زیست در افغانستان به دلیل افزایش جمعیت در مناطق شهری شدیدتر شده است. هوای کابل توسط نهادهای ملی و بین المللی خطرناک اعلام شده است. سازمان ملی حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرده است که هوای موجود در کابل می تواند باعث بیماری چشم و ریه و حتی سرطان شود.
جدا از آلودگی هوا، آلودگی زمین و آب در کشور نیز به ویژه در مناطق شهری شدید شده است. طرح های شبکه فاضلاب شهری به درستی ساخته نشده اند و یا با نقایص اساسی روبرو هستند! بنابراین هنگام بارندگی یا جاری شدن سیلاب اوضاع غیرقابل کنترل می شود.
قبل از اینکه خیلی دیر شود، هم شهروندان افغانستان و هم دولت باید برای حل مشکل آلودگی محیط زیست با هم همکاری کنند. ارگان های دولتی مسئول کنترل اوضاع نتوانسته اند عملکرد مطابق انتظار را داشته باشند. بنابراین باید تلاش شود تا چنین سازمانهایی مجهزتر شوند.
برنامه های آموزشی و سمینارهایی نیز مورد نیاز هستند تا به مردم در رابطه با محیط زیست آگاهی بدهند. علاوه بر این، آموزش مقدماتی در مورد محیط زیست باید در دوره دانش آموزان قرار گیرد تا آنها از همان ابتدای زندگی خود نسبت به مسئولیت های خود در قبال محیط و در نهایت نسبت به هم نوعان خود آگاهی کامل داشته باشند.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر