در حالی که از ده روز بدین‌سو دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر آغاز شده اما تا اکنون دو طرف تنها یک جلسه مقدماتی و یک نشست فنی برگزار کرده اند. با اینکه از چرایی تاخیر نشست‌ها میان دو طرف معلوماتی در دست نیست اما فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان […]

در حالی که از ده روز بدین‌سو دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر آغاز شده اما تا اکنون دو طرف تنها یک جلسه مقدماتی و یک نشست فنی برگزار کرده اند.
با اینکه از چرایی تاخیر نشست‌ها میان دو طرف معلوماتی در دست نیست اما فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید تعداد محدودی از اعضای گفت‌وگو کننده که در روزهای نخست غایب بودند، اکنون به دوحه رسیده اند.
او افزود: “تعداد محدودی از اعضای هیئت جمهوری اسلامی افغانستان که به دلیل مشکلات صحی و سایر مشکلات شخصی به دوحه نیامده بودند، هم اکنون همه به دوحه رسیده و در حال انجام گفت‌وگوها هستند.” یک منبع آگاه در قطر به رادیو آزادی گفت که ممکن است این دو گروه تا پایان روز دوباره با هم دیدار کنند.

این منبع همچنان تأیید کرد که اعضای غیر حاضر گروه طالبان نیز به دوحه رسیدند. اما گروه طالبان می‌گویند آنان اکنون و پیش از این نیز آماده مذاکرات بودند. محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در این باره می‌گوید که تیم مذاکره ‌کننده طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز حاضر استند.
این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی در ۱۲ سپتمبر سال گذشته در قطر آغاز شد و پس از حدود سه ماه گفت‌وگو، دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات توافق کردند. با وجود انتظارات افغان‌ها از دور دوم گفت‌وگوهای صلح در دوحه مبنی بر برقراری آتش‌بس، سطح خشونت‌ها در افغانستان همچنان بلند است.
سفارت ایالات متحده امریکا در کابل گفته که این کشور خواستار پایان فوری خشونت‌ها و برقراری أتش‌بس در افغانستان شده است. با این حال وزارت دفاع امریکا اعلام کرده که تعداد سربازانش را در افغانستان به ۲،۵۰۰ تن کاهش داده است.
ناتو در اعلامیه‌ای در رابطه به کاهش نیروهای امریکایی اعلام کرد که موضع خود را در زمینه آموزش و مشاوره به نیروهای افغان تغییر نداده است. در این اعلامیه آمده است که آنها به کمک با نیروهای افغان ادامه خواهند داد و با توجه به شرایط موجود، حضور‌ شان را در این کشور در ماه‌های آینده ارزیابی خواهند کرد.