قرار بود دور دوم مذاکرات بین نمایندگان دولت افغانستان و سران گروه طالبان در اوایل ماه جاری در دوحه آغاز شود. در این لحظه مهم که دنیا شاهد تغییر و تحولات افغانستان است، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم تا تلاش ها اساسی و پایدار هستند و هدف دستیابی به دستاوردهای کوتاه مدت که […]

قرار بود دور دوم مذاکرات بین نمایندگان دولت افغانستان و سران گروه طالبان در اوایل ماه جاری در دوحه آغاز شود. در این لحظه مهم که دنیا شاهد تغییر و تحولات افغانستان است، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم تا تلاش ها اساسی و پایدار هستند و هدف دستیابی به دستاوردهای کوتاه مدت که می‌تواند خسارت به بار بیاورد نیست.
نبود یکپارچگی در دولت افغانستان و اراده سیاسی سیاستمداران افغانستان برای مقابله با فساد از سطح محلی به بالاترین سطح جامعه، وضعیت دولت افغانستان را در مذاکرات به طور جدی تضعیف می‌کند.
پس از چهل سال خشونت مداوم و جنگ، افغان ها هرگز اینقدر به صلح نزدیکتر نبوده اند و این فرصت طلایی نیازمند توجه و تمرکز جدی برای پایان موفقیت آمیز درگیری است.
مردم افغانستان از امریکایی ها به دلیل پشتیبانی برای آغاز مذاکرات صلح بسیار سپاسگزارند، اما مهلت عقب نشینی در توافق نامه گروه طالبان و ایالات متحده نشان دهنده خواست مردم افغانستان نیست و واقعیت را منعکس نمی‌کند.
یکی از مولفه های اصلی خروج نیروهای امریکایی در توافقنامه، قطع ارتباط گروه طالبان با القاعده بوده است، اما تحقیقات نشان داده است القاعده به شدت باگروه طالبان ارتباط دارد و آن‌ها اقدامات نظامی و آموزشی زیادی را با گروه طالبان انجام می‌دهند.
علاوه بر این، خروج باید براساس شرایط موجود باشد، نه مهلت های خودسرانه. بایدن باید مهلت خروج می ۲۰۲۱ را نه تنها برای امنیت افغان ها، بلکه برای کل جهان دوباره بررسی کند. افغانستان ناامن محل تولید عملیات تروریستی خواهد بود.
اگرچه افغانستان کشوری با ثبات نیست و به کمک بین المللی نیاز دارد، افغانها همچنان به مبارزه برای توسعه و حفظ نهادهای قوی دموکراتیک ادامه می دهند.
با این حال پیشرفت این روند صلح با عدم پاسخگویی گروه طالبان تهدید می‌شود. از ابتدای مذاکرات صلح در سپتمبر گذشته، خشونت گروه طالبان ۵۰ درصد افزایش یافته است و منجر به قتل روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی شده است.
اگرچه گروه طالبان مشارکت در این قتل ها و خشونت ها را انکار کرده اند، اما فضای ناپایداری که آنها در افغانستان ایجاد کرده اند باعث دل گرمی سایر سلول های تروریستی و سازمان های جنایتکار شده است تا به عنوان یک خرابکار عمل کنند و به غیرنظامیان آسیب برسانند.
افغان های سخت کوش و شجاع که همچنان برای صلح تلاش می‌کنند، به دلیل جنگ فرسایشی گروه طالبان و ناتوانی دولت افغانستان در محافظت از شهروندان خود در معرض خطر دائمی هستند.
اظهارات گروه طالبان درباره فراهم آوردن فضایی برای زنان و جامعه مدنی با اقدامات آنها در افغانستان مغایرت دارد. این گروه همچنان فعالیت های فعالان صلح را تهدید می کند. حملات بی رحمانه جنگجویان گروه طالبان همچنان بر تمام جنبه های زندگی افغانها تاثیر می گذارد.
جنگ فعلی و پیشرفت روند صلح نشان داده است که اگر گروه طالبان اجازه و انحصار قدرت را داشته باشند، ارزش های دموکراتیک زنان و مردان افغانستانی که برای آن جنگیده اند و جان خود را فدا کرده اند، در معرض خطر خواهند بود.
افغان ها می دانند که دموکراسی ارزش جنگیدن را دارد و متحدان افغانستان نباید در این برحه حساس این کشور را به حال خود رها کنند.

  • منبع خبر : ام اس مگزین