براساس گزارش خبرگزاری فرانسه که امروز نتشر شده، گروه طالبان از اخرین روند عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان استقبال کردند. سخنگوی گروه طالبان، ادامه کاهش نیروهای امریکایی را یک پیشرفت خوب خوانده اند، حتی در حالی که جنگ در سراسر این کشور خسته از جنگ، ادامه دارد. این بیانیه گروه طالبان تنها چند ساعت […]

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه که امروز نتشر شده، گروه طالبان از اخرین روند عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان استقبال کردند. سخنگوی گروه طالبان، ادامه کاهش نیروهای امریکایی را یک پیشرفت خوب خوانده اند، حتی در حالی که جنگ در سراسر این کشور خسته از جنگ، ادامه دارد.
این بیانیه گروه طالبان تنها چند ساعت پس از اعلام پنتاگون مبنی بر کاهش سطح نیروهای خود در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر اعلام شد که کمترین تعداد در طی تقریبا دو دهه جنگ است. امریکا سال گذشته در قطر توافقی را با گروه طالبان به امضا رسانیدند تا در ازای تضمین های امنیتی و تعهد به مذاکرات صلح با کابل، نیروهای خود را به خانه فرا خواهند خواند.
در حال حاضر گفت‌گوها میان نمایندگان حکومت و سران گروه طالبان ادامه دارد اما به دلیل خشونت های روزافزون بسیار به آهسته‌گی پیش می‌رود. در همین حال، گروه طالبان به حملات کشنده خود به نیروهای امنیتی افغانستان و غیرنظامیان ادامه داده اند.
محمد نعیم ، سخنگوی گروه طالبان در اکانت توئیتری خود عنوان کرد: “خروج سایر نیروهای امریکایی از افغانستان که روز گذشته توسط ایالات متحده اعلام شد، اقدام خوبی برای پیشرفت و اقدامات عملی گفتگوهای صلح است. بدون شک، اجرایی ساختن توافقنامه امضاشده میان گروه طالبان و امریکا به نفع هر دو کشور خواهد بود.
دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، به دنبال تحقق وعده مبارزات انتخاباتی خود برای پایان دادن به جنگ های ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتمبر در افغانستان و عراق، دستور داده بود که سطح نیروها در هر دو کشور علیرغم فشار اولیه پنتاگون تا ۱۵ جنوری کاهش یابد. با این وجود گروه طالبان و حکومت افغانستان با نگرانی در انتظار اغاز به کار رئیس جمهور بایدن و سیاست های جدیدش، هستند.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر