پنتاگون اعلام داشته است که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است که کمترین میزان نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۰۱ در این کشور است.

براساس گزارش الجزیره که شام روز گذشته نشر شده، ارتش امریکا به هدف خود مبنی بر کاهش تعداد نیروهای خود در افغانستان به حدود ۲۵۰۰ تن تا روز جمعه دست پیدا کرده است. عقب نشینی که به نظر می رسد ممنوعیت لحظه اخری کانگرس را نقض کند. دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا که دستور کاهش نیروها را در ماه نومبر سال گذشته میلادی صادر کرده بود، به روز پنجشنبه عنوان کرد که تعداد نیروها در افغانستان به حداقل ترین تعداد در ۱۹ سال گذشته رسیده است، اگر چه وی تعداد آن‌ها را ذکر نکرد.

ماه فبروری گذشته، اداره آقای ترمپ با گروه طالبان توافقی را به انجام رسانید مبنی بر اینکه نیروهای امریکایی به صورت مرحله‌ای و تدریجی کاهش دهد و تا ماه می ۲۰۲۱به صفر برسد، اگر چه مشخص نیست که حکومت جدید در این مورد چگونه پیش خواهد رفت. این در حالیست که سرپرست وزارت دفاع در بیانیه‌ای این عقب نشینی را تایید کرده است.

این کاهش نیرو نشانه حمایت مستمر ایالات متحده از روند صلح افغانستان و پایبندی ما به تعهداتی است که در توافق‌نامه گروه طالبان و ایالات متحده و بیانیه مشترک ایالات متحده و افغانستان انجام شده است. ما در حال حرکت به جلو هستیم، وزارت به برنامه ریزی خود ادامه می‌دهد تا بتواند سطح نیروهای ایالات متحده را تا ماه می ۲۰۲۱ به صفر برساند، اما هرگونه عقب نشینی در آینده همچنان مبتنی بر شرایط خواهد بود.

رییس جمهور جو بایدن، که طرفدار حفظ یک نیروی ضد تروریسم در افغانستان به عنوان راهی برای اطمینان از عدم توانایی گروه های تروریستی مانند القاعده در حمله به ایالات متحده است، با سوالات زیادی در مورد افغانستان روبرو است. یک مسئله اینکه چگونه به کاهش بیشتر نیروهای نظامی در این کشور ادامه داد؟ ترمپ در بیانیه کوتاه خود به تمایل دیرینه اش برای خروج کامل از افغانستان اشاره کرد. وی با اشاره به جنگ های ایالات متحده که از سال ۲۰۰۱ در افغانستان و عراق ادامه داشته است، گفت: “من همیشه متعهد خواهم بود جنگ های بی پایان را متوقف کنم.”

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر