گفت‌گوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و سران گروه طالبان حالت بی ثباتی به خود گرفته است، خشونت‌ها افزایش یافته است و نیروهای امریکایی در حال عقب نشینی هستند. آیا دولت افغانستان می تواند در برابر این فشارها مقاومت کند؟ محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان در ماه اکتبر با ورود به پارلمان، برای مشورت و […]

گفت‌گوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و سران گروه طالبان حالت بی ثباتی به خود گرفته است، خشونت‌ها افزایش یافته است و نیروهای امریکایی در حال عقب نشینی هستند. آیا دولت افغانستان می تواند در برابر این فشارها مقاومت کند؟
محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان در ماه اکتبر با ورود به پارلمان، برای مشورت و کمک به گفت‌گوهای صلح با درخواست کنار رفتن از سوی پارلمان روبرو شد.
طرفداران این ایده معتقدند، با توجه به اینکه گروه طالبان از به رسمیت شناختن دولت غنی خودداری می‌کنند، با کنار رفتن وی، شانس بیشتری برای حل و فصل جنگ ۱۹ ساله در افغانستان و پایان دادن به خونرویزی‌ها، وجود دارد.
جعفر مهدوی، وکیل پیشین که در روند مذاکرات صلح نقش دارد، گفته است: “تنها راه برای شکست بن بست فعلی تشکیل دولت موقت است. گروه طالبان حکومت غنی را قبول نخواهند کرد و آنها به حکومت او نخواهند پیوست.
اما آقای غنی بارها تأکید کرده است که وی برای دوره کامل ۵ ساله خود در سمت خود باقی خواهد ماند و مذاکرات صلح را به نتیجه می رساند.
اما دور جدید مذاکرات که از آغاز در ماه سپتمبر تقریباً هیچ نتیجه ای نداشته است، این هفته متوقف شد، به دلیل اینکه دو نفر از مذاکره کنندگان ارشد گروه طالبان پس از بازدید از پاکستان برای رایزنی‌ها، نتوانستند به مذاکرات در قطر بازگردند.
مانع اصلی دیگر مذاکرات ادامه سطح بالای حملات جنگجویان گروه طالبان است. دامنه اخیر کشتارهای هدفمند بدون نام، از جمله ترور و بمب گذاری در وسایط نقلیه، باعث کشته شدن ده ها فعال مدنی، ژورنالیستان، مقامات دولتی و دیگران شده است. مقامات افغانستان گروه طالبان را مسئول این حملات می دانند و مقامات ارتش امریکا هفته گذشته نیز همین اتهام را مطرح کردند. خلیل‌زاد مجددا سفر منطقه ای خود را اغاز کرد اما اقای غنی رییس جمهور از دیدار با وی به دلیل طرح حکومت موقت، خودداری کرد.
راس ویلسون، سرپرست سفارت ایالات متحده در افغانستان، روز چهارشنبه در بیانیه ای در توییتر گفت که ایالات متحده برای ایجاد دولت جدید فشار نمی آورد.عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، گفته است که اگر حکومت موقت به چشم اندازهای صلح کمک کند، قابل پذیرش است.
برخی از مقامات و کارشناسان داخلی خواستار استفاده از طرح حکومت موقت فقط به عنوان آخرین چاره می‌دانند. داوود مرادیان، مدیر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: “تشکیل یک حکومت موقت اکنون کاری زودرس و غیرمسئولانه است.”، “این به معنای برچیده شدن دولت فعلی است، اعضا هیچ اختیار واقعی برای توافق ندارند. مطمئناً میان آنها درگیری داخلی خواهد بود. طرح حکومت موقت ممکن است نتیجه احتمالی گفتگوها باشد، اما نمی تواند حرف اول را بزند.
اما ترس از حکومت موقت برای دستاوردهای دموکراتیک پس از توافق با گروه طالبان چه خواهد بود؟ محمد خالد مومند، عضو پارلمان معتقد است: “مردم افغانستان از دولت موقت حمایت نمی کنند زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که با تشکیل آن بتوان جنگ در این کشور پایان داد.” “افغان ها نمی خواهند دستاوردهای ۱۸ سال گذشته را از دست بدهند.”

  • منبع خبر : واشنگتن پست