مسوولان در وزارت صحت عامه گفته اند که افغانستان در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۵ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا را ثبت کرده است. معصومه جعفری سخنگوی این وزارت گفت، این مرگ ها به دلیل بیماری های تنفسی و قلبی است که از آلودگی هوا ناشی می شود. ارقام وزارت نشان می دهد که حدود […]

مسوولان در وزارت صحت عامه گفته اند که افغانستان در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۵ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا را ثبت کرده است. معصومه جعفری سخنگوی این وزارت گفت، این مرگ ها به دلیل بیماری های تنفسی و قلبی است که از آلودگی هوا ناشی می شود.
ارقام وزارت نشان می دهد که حدود ۱۰ درصد از کشته شدگان این بیماری ها در افغانستان در شهر کابل بوده اند.
کابل سال گذشته بدترین شهر آلوده جهان شناخته شد و در شرف ادامه مسیر در بین آلوده ترین شهرهای سال ۲۰۲۱ است! بر اساس شاخص کیفیت هوا، هوای کابل در شب های زمستان بسیار ناسالم می شود. داکتر عبدالله احمدی رئیس شفاخانه وزیر اکبرخان گفت که این بیمارستان در کمتر از یک ماه بیش از ۶۰۰ بیمار را پذیرا شده است. احمدی افزود، روزانه به طور متوسط ۲۰ بیمار مبتلا به بیماری های تنفسی به شفاخانه مراجعه می کنند. بیشتر این مشکلات به دلیل آلودگی هوا است.
یک مقام نهاد ملی حفاظت از محیط زیست گفت، استفاده بیش از حد از ذغال سنگ، وسایط نقلیه قدیمی که مقدار زیادی دود موترها تولید می کنند و جاده های پخته نشده، عامل اصلی افزایش آلودگی هوا هستند. شکل آلودگی هوا یک چالش جهانی است. طبق گزارش سازمان صحت جهانی (WHO)، آلودگی هوا سالانه جان حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان را می گیرد.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر