عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان و رسیدن حداقل قدرت جزئی به گروه طالبان در کابل، پیامدهای گسترده ای برای چین و پاکستان خواهد داشت که هدف هر دو نقش اصلی در آینده پس از جنگ این کشور است. حکومت افغانستان از یک و نیم سال به این‌سو روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان را […]

عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان و رسیدن حداقل قدرت جزئی به گروه طالبان در کابل، پیامدهای گسترده ای برای چین و پاکستان خواهد داشت که هدف هر دو نقش اصلی در آینده پس از جنگ این کشور است. حکومت افغانستان از یک و نیم سال به این‌سو روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان را با پا در میانی امریکا در دوحه آغاز کردند که تاهنوز دو طرف به یک نتیجه مثبت برای بر قرار صلح دست پیدا نکردند.

چین به طور علنی طرح عقب نشینی امریکا را تایید کرده، اما هشدار داده است که خروج غیر سازمان یافته امریکا می‌تواند راه را برای تبدیل مجدد افغانستان به کانون مرزی تروریسم منطقه باز کند.
نومبر گذشته، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ایالات متحده خواست تا نیروهای خود را به روشی منظم و مسئولانه از افغانستان بیرون بکشد. چین نگرانی های بسیاری در مورد ایغورها در شین جیانگ و جنبش ترکستان شرقی دارد.
چین ادعا کرده است که جنبش ترکستان شرقی طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱, بیش از ۲۰۰ عملیات تروریستی انجام داده است که منجر به ۱۶۲ کشته و ۴۴۰ زخمی شده است. اما در ماه نومبر، دولت ترمپ گروه ترکستان شرقی را از لیست تروریستی امریکا حذف کرد. وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو گفت که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که این گروه هنوز مشغول فعالیت است یا حتی وجود دارد.
این امر باعث انتقاد شدید بیجینگ شد و نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با تصمیم ایالات متحده ابراز داشت. برخی کارشناسان نیز معتقدند که گروه شورشی ایغور دیگر وجود ندارد و بقایای حزب ترکستان شرقی اکنون بیشتر در ولایت بدخشان افغانستان در مرز چین قرار دارند.
اما در صورت وجود اویغورها، آنها احتمالا از تغییر وضع موجود سیاسی در افغانستان سود خواهند برد، به ویژه اگر گروه طالبان در یک توافق نامه مذاکره با دولت غنی به وضع قدرت سیاسی برگردانده شوند. گروه طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ منبع اصلی سلاح و تجهیزات برای شبه نظامیان اویغور بودند.
اکنون بیجینگ از رهبری گروه طالبان اطمینان می‌خواهد که اگر زمام امور را در کابل به دست بگیرند، آنچه را که در گذشته انجام می دادند انجام نمی دهند. چین در تلاش است تا مشارکت بیشتری در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد تا بلکه با بازگشت ثبات به افغانستان، تهدیدات امنیتی را از خود دور نگه دارد.

  • منبع خبر : ایشیا تایمز