پس از انکه احمد جواد هجری سخنگوی والی تخار کودکان اسیب دیده را در شفاخانه ای دیدن کرد و حکومت افغانستان را مسئول این جنایت دانست. در این حادثه به غیر از زخمیان، ۹ تن دیگر جان خود را از دست دادند. اظهارات وی باعث شد تا او به مدت ۳روز به زندان رود و […]

پس از انکه احمد جواد هجری سخنگوی والی تخار کودکان اسیب دیده را در شفاخانه ای دیدن کرد و حکومت افغانستان را مسئول این جنایت دانست. در این حادثه به غیر از زخمیان، ۹ تن دیگر جان خود را از دست دادند. اظهارات وی باعث شد تا او به مدت ۳روز به زندان رود و سپس از وظیفه برکنار گردید.
این در حالی است که مقامات حکومتی افغانستان اصرار بر این موضوع دارند که در این حادثه تنها جنگجویان طالب کشته شده اند نه افراد ملکی و غیرنظامی. انها هشدار دادند که هر کسی که خلاف این گفته ها، صحبت کند حتما تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
اقا هجری به نیایورک تایمز گفته است که من کودکان را دیدم که اسیب جدی دیده بودند، من هیچ اشتباهی نکرده ام.جنگ افغانستان مدتهاست که به یکی از روایت ها و داستان سرایی های رقابتی تبدیل شده است. پاسخ حکومت به حملات هوایی ۲۲ اکتبر در ولایت تخار نشانگر تغییر تاکتیک حکومت اقای غنی است:
اعلامیه اشکار تمایل خود برای سرکوب و انکار اطلاعات مربوط به مرگ افراد بی گناه. همچنینی با ادامه مذاکرات صلح در قطر و حرکت طالبان برای بهره گیری از توجهی که در صحنه جهانی جلب می کنند، فضای سیاسی تغییر یفاته را برجسته می کند.
تمام بازیگران اصلی در افغانستان مانند ایالات متحده، طالبان و حکومت افغانستان تمام راهبردهای ارتباطی و انحرافی اذهان عامه را بکار می برند تا به اهداف مطلوب خود دست پیدا کنند.
به گفته کارشناسان، حمله هوایی ماه اکتبر حکومت افغانستان یک نقطه عطفی برای خود بود. احتمالا به دلیل ترس از دست دادن مقبولیت در اذهان عمومی، حتی تظاهر به محکوم نمودن افرادی می نمایند که علیه دولت صحبت می کنند.
این فشارها فقط باعث اعتماد به نفس و جسارت بیشتر طالبان شده است، انها مشتاقند ثابت کنند که توانایی رهبری را نسبت به حکام کنونی کابل، دارند.
پاتریشیا گاسمن عضو دیده بان حقوق بشر گفته است که حکومت افغانستان چنان از انتقادات هراس دارد که حتی حاضر نیستند اشتباهات خود را بپذیرند و یا خود را مسئول بدانند!
در اوایل جنگ، حکومت افغانستان در مورد تلفات غیرنظامیان که توسط قوای ائتلاف و یا نیروهای افغان متحمل شده بود، خودداری می کردند و اگر تحقیقاتی هم صورت می گرفت انهم به گونه تبلیغات بود.
در این میان، طالبان از مرگ غیرنظامیان به عنوان ابزار تبلیغاتی برای جنگ استفاده کرده و حملات هوایی و حملات شبانه امریکا و ناتو را جنایات اشکار علیه مردم افغانستان عنوان کرده اند. همین طور حکومت افغانستان و امریکا علیه طالبان رفتار می کنند.
نیروهای بین المللی حضور خود را به تدریج کم رنگ می کنند که مسئولیت تمام عملیات ها به دوش حکومت افغانستان است، عملیات های هوایی علیه شورشیان که به اشتباه افرادی ملکی نشانه گرفته می شوند، به ابزاری قوی برای تبلیغات این گروه علیه حکومت افغانستان تبدیل شده است.
انتشار عکس های غیرنظامیان کشته شده و اموال تخریب شده خشم عموم را برمی انگیزاند که دو هدف در این تبلیغات علیه گروه های درگیر وجود دارد: سرزنش حکومت به دلیل ناتوانی در محافظت از مردم خود و همچنین انتقاد از طالبان به دلیل افزایش خشونت ها.
طالبان تبلیغات خود را گسترده کرده است و حکومت هم به کنترل و نظارت بر انتشار اطالاعات را در دست گرفته است.
چندین مقام حکومتی از ولایات مختلف به خبرگزاری تایمز اظهار داشته اند که از ماه اکتبر به بعد، حکومت اقای غنی، سخنگویان ولایات و ولسوالی ها را تحت نظارت شدید داشته و خواستار توقف انتقال اطلاعات به رسانه های خبری شده است.
این عمل و هدف حکومت، موجب نگرانی و نارضایتی سخنگویان ولایات شده است که ممکن است از وظایف برکنار گردند و یا بازداشت شوند.
این درحالیست که صدیق صدیق، سخنگوی آقای غنی، تلاش دولت برای محدود کردن اطلاعات را انکار کرد و گفت که دولت افغانستان “در حمایت از رسانه های پر جنب و جوش ما و اجرای قوانین دسترسی به اطلاعات که در منطقه بی سابقه است پیشگام بوده است.”
در نهایت تصمیم دولت برای پنهان سازی اطلاعات، اجازه بازی بیشتر به طالبان برای کنترل اذهان عامه داده است تا انچه را انها می خواهند در غیاب حکومت، روایت کنند.

  • منبع خبر : نیورک تایمز