اشرف غنی، رئیس‌جمهور، گفته است هدف اساسی او این است که قدرت را به جانشین منتخب خود از راه انتخابات، انتقال دهد. او در گفت‌گوی ویژه با سی‌ان‌ان که شب گذشته پخش شد، گفت که مردم افغانستان «صلح گورستانی» نمی‌خواهند. این سخنان در آستانه شروع دور دوم مذاکرات با طالبان بیان شد. انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان […]

اشرف غنی، رئیس‌جمهور، گفته است هدف اساسی او این است که قدرت را به جانشین منتخب خود از راه انتخابات، انتقال دهد. او در گفت‌گوی ویژه با سی‌ان‌ان که شب گذشته پخش شد، گفت که مردم افغانستان «صلح گورستانی» نمی‌خواهند.
این سخنان در آستانه شروع دور دوم مذاکرات با طالبان بیان شد. انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان دولت و طالبان از امروز شنبه در دوحه قطر بر سر تقسیم قدرت و برقراری آتش‌بس گفت‌وگو کنند.
براساس گزارش‌ها، ایجاد حکومت موقت بخشی از طرحی است که در نقشه‌راه صلح افغانستان قرار دارد. آقای غنی حاضر نشده است با زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که به کابل سفر کرده است، دیدار کند. نماینده آمریکا با تمام رهبران عمده سیاسی و دولتی در کابل دیدار و درباره روند صلح گفت‌وگو کرد اما هیچ خبری از ملاقات او با آقای غنی منتشر نشد.
رئیس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگوی تازه‌اش گفت:‌‌ «هدف اساسی من این است که بتوانم قدرت را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خود انتقال دهم. خیلی حیاتی است که برای احترام گذاشتن به شهروندان، فعالان و دیگر قربانیان، این امر انجام شود. یک چیز باید روشن شود که جامعه افغانستان حاضر نیست به عقب برگردد. ما جامعه‌ای نیستیم که روش گذشته طالبان بر ما تحمیل شود. آن صلح گورستان بود.»
به نظر می‌رسد اختلاف‌نظر بین دیپلمات‌های آمریکایی و رهبری افغانستان بر سر روش برقراری صلح در افغانستان بیش‌ازپیش آشکار شده است. آقای غنی در این گفت‌وگو اشاره کرد که خود را صاحب روند صلح افغانستان می‌داند و این روند باید بیشتر از گذشته با مدیریت افغان‌ها پیش برود.
دولت ترامپ با دور زدن کابل، مذاکرات مستقیمی با طالبان آغاز کرد و در غیاب نمایندگان دولت افغانستان، موافقتنامه صلح دوحه را در فبروری۲۰۲۰ با طالبان به امضا رساند. طالبان براساس همین سند، مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را شروع کردند و ادعا می‌کنند که پس از توافق با آمریکا، دولت افغانستان فقط از سند آمریکایی دنباله‌روی می‌کند.
اشرف غنی گفت: «دولت جدید بایدن فرصت بزرگی فراهم می‌کند تا با ما برای تعریف منافع امنیتی آمریکا و افغانستان در منطقه کار کنیم. هیچ کسی نمی‌خواهد به مرحله حضور سنگین نیروهای آمریکایی در افغانستان بازگردد. برای پایان جنگ ۴۰ ساله افغانستان توافق بر سر ثبات آینده افغانستان که مورد ضمانت منطقه و جامعه جهانی باشد، مهم است. من روند صلح را رهبری می‌کنم. صاحبش بوده‌ام و اولین آتش‌بس را در تاریخ کشور در ۲۰۱۶ برقرار کردم. این روند باید کاملا به رهبری افغان‌ها باشد. حضور آمریکا در افغانستان تعریف شود.»
وی افزود: «سؤال اصلی دیگر جنگ‌های پایان‌ناپذیر نیست. چون افغانستان در جنگ داخلی قرار ندارد. سؤال اساسی تهدید‌های پایان‌ناپذیر برای نظم کنونی جهانی است. این که افغانستان چه نقشی در آن خواهد داشت. ما آماده هستیم مسئولیت آینده خود را به دست بگیریم. اگر آمریکا می‌خواهد نیروهایش را خارج کند، تمام چیزی که ما می‌خواهیم این است که طی یک روند قابل پیش‌بینی و موردتوافق دوطرف باشد.»
او گفت از زمانی که به قدرت رسیده است فقط ۹۸ سرباز آمریکایی در افغانستان جان باخته‌اند در حالی‌که تلفات شهروندان غیرنظامی و نظامیان افغان بیش از ۴۰ هزار نفر بوده است و کشور او در خط مقدم جبهه تامین امنیت مشترک جهانی قرار دارد.

  • منبع خبر : ایندپندنت