در حالیکه قرار است دَور تازه مذاکرات بین افغانان در دوحۀ قطر آغاز ‌شود، اما از شدت خشونت‌ها در افغانستان اما هنوز کاسته نشده است. اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان به روز سه شنبه هفتۀ گذشته به دوحه رسیدند، اما مرحلۀ تازه گفتگوها تا روز شنبه به تأخیر افتاد به‌خاطری‌که رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان در […]

در حالیکه قرار است دَور تازه مذاکرات بین افغانان در دوحۀ قطر آغاز ‌شود، اما از شدت خشونت‌ها در افغانستان اما هنوز کاسته نشده است.
اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان به روز سه شنبه هفتۀ گذشته به دوحه رسیدند، اما مرحلۀ تازه گفتگوها تا روز شنبه به تأخیر افتاد به‌خاطری‌که رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان در پاکستان بود.
در این حال ایالات متحده تلاش‌ها را در زمینۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان افزایش داده و دیوید هیلوی معاون وزارت دفاع امریکا در این مورد با مقام‌های اردوی پاکستان به روز جمعه گفتگو کرده است.
سفارت امریکا در اسلام‌آباد در بیانیه ای گفته است که هردو طرف در بارۀ کاهش خشونت و اهمیت از سرگیری گفتگوهای با مفهوم میان هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان تأکید ورزیدند.
در بیانیه آمده که معاون وزارت دفاع امریکا در امور هندو پاسفیک به جنرال ساحر شمشاد میرزا درستیزوال اردوی پاکستان گفته است که واشنگتن در زمینۀ تقویت همکاری با پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم متعهد است.
اسوشیتد پرس در گزارش‌اش می‌افزاید که پاکستان نفوذ قابل توجهی بر طالبان دارد و نقش‌اش در خصوص کشاندن طالبان به میز مذاکره کلیدی بوده است.
پاکستان به تکرار خواستار کاهش خشونت در افغانستان شده است. آن کشور همچنان گفته که حکومت افغانستان هم درگیری را کم کند.
زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان به‌هردو طرف هشدار داده که فرصت موجود برای رسیدن به صلح را از دست ندهند.
به گزارش اسوشیتد پرس، ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه و ملا حکیم رئیس هیئت مذاکراتی طالبان تا روز چهارشنبه در پاکستان بودند. در این باره که آنها در آن کشور چه می‌کردند معلومات بیشتر وجود ندارد.
اسوشیتد پرس به نقل از یک مقام طالبان که خواسته نامش گرفته نشود گزارش داده که طالبان به حکومت افغانستان اعتماد ندارند.
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر احتمال آتش‌بس فوری را ظاهراً رد کرده است.
او به روز جمعه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که اجندای مذاکرات هنوز نهایی نشده و زمان مشخصی دربارۀ تصمیم‌گیری در مورد آتش‌بس وجود ندارد.
این خبرگزاری به نقل از تحلیل‌گران می‌نویسد که حکومت افغانستان آتش‌بس را در اولویت قرار داده اما طالبان می‌خواهند بدانند که افغانستان پس از جنگ چگونه خواهد بود و تقسیم قدرت به‌چه شکل صورت خواهد گرفت.
اسوشیتد پرس در آخر می‌نویسد که رئیس جمهور محمد اشرف غنی احتمال ایجاد حکومت موقت را رد کرده و از دیدار با زلمی خلیلزاد نیز خوداری کرده است.