استاد حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفته است در مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح کوتاهی نکنیم. او گفته است متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به […]

استاد حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفته است در مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح کوتاهی نکنیم. او گفته است متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.
او این اظهارات را صبح امروز در صفحه اجتماعی خود نشر کرده گفته است که پیشتر نیز داکتر امین احمدی عضو هیات مذاکره کننده صلح، مکررا از راه‌اندازی بسیج اجتماعی برای دفاع از دستاوردها، حقوق و آزادی‌های شهروندان سخن گفته است.
به نظر می‌رسد که علیرغم خطر حقیقی که وجود دارد و اعلان خطرهای که از سوی بزرگان می‌شود، نوعی کرختی و عدم احساس مسئولیت بویژه قشر روشنفکر و تحصیلکرده ما را فراگرفته است. این وضعیت همان سخن طلایی شهید وحدت ملی را به یاد می‌آورد: “ملتی که در قبال سرنوشت خود حساس نباشد، مرده است.”
استاد محقق گفته است وحدت نیروهای سیاسی و رهبران موثر سیاسی در این شرایط حساس یک ضرورت است؛ همانگونه که جدیت اعضای هیات مذاکره کننده در دفاع از حقوق اساسی شهروندان هم یک ضرورت است، اما اگر این اتحاد و جدیت از سوی مردم بویژه نسل آگاه و تحصیلکرده مورد حمایت قرار نگیرد، راه به جایی نخواهد برد.
روزهای پیش رو برای افغانستان بویژه جامعه هزاره و شیعه بسیار سرنوشت‌ساز است. هزاره‌ها و شیعیان در محراق نگاه حذفی طالبان قرار دارند. خاموشی و سکوت اهل رسانه، علم و فرهنگ جامعه ما، سرنوشت تلخی را برای نسل امروز و فردای ما رقم خواهد زد.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر