همزمان با افزایش حملات تروریستی افراد گروه طالبان در برخی از ولایات و ولسوالی ها، ارگ ریاست جمهوری با نشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه طالبان به تعهدات توافقنامه صلح با آمریکا عمل نکرده است. این گروه تنها حمله علیه نیروهای خارجی را متوقف کرده است. بیانیه با اشاره به انفجار یک موتر بمب‌گذاری […]

همزمان با افزایش حملات تروریستی افراد گروه طالبان در برخی از ولایات و ولسوالی ها، ارگ ریاست جمهوری با نشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه طالبان به تعهدات توافقنامه صلح با آمریکا عمل نکرده است. این گروه تنها حمله علیه نیروهای خارجی را متوقف کرده است.

بیانیه با اشاره به انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان فرمانداری ولسوالی «غنی‌خیل» ولایت ننگرهار می‌افزاید: گروه‌های تروریستی همچنان به فعالیت‌های تروریستی ادامه می‌دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان مسئولیت حمله ننگرهار را به عهده نگرفته است. در این حمله دستکم ۱۸ نفر کشته و نزدیک به ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر نیز براساس توافقنامه قطر، گروه طالبان تعهدی برای آتش‌بس با نیروهای امنیتی افغان ندارد و مسئله آتش‌بس جامع و دائمی در مذاکرات بین‌الافغانی مورد بحث قرار می‌گیرد.

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان پس از افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی، تاکنون مذاکرات را بطور رسمی آغاز نکرده‌اند. تیم‌های دو طرف سرگرم بحث درباره دستورکار مذاکرات هستند اما پافشاری گروه طالبان بر مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و توافقنامه قطر در روند مذاکرات و مخالفت دولت با آن سبب عدم آغاز رسمی مذاکرات شده است.

طارق آرین» سخنگوی وزارت امور داخله روز گذشته اعلام کرد که در طی دو هفته گذشته جنگجویان گروه طالبان بیش از ۶۵۰ حمله در سراسر کشور انجام داده اند. ارگ ریاست جمهوری چند ماه قبل با اشاره به دیدار اشرف غنی و مقامات امریکایی در بیانیه‌ای گفته بود که هیچ‌یک از بندهای توافقنامه صلح امریکا و طالبان بدون شرط نیست و این گروه حاضر به کاهش خشونت شده است.

با این حال، «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اظهار داشت که جنگ‌ها کاهش یافته است و در حال حاضر نیز گروه طالبان به مراکز نظامی در شهرهای بزرگ حمله نمی‌کند. وی افزود که حملات انتحاری طالبان به اهداف نظامی و مراکز ولایت‌ها «فعلاً» جریان ندارد. نعیم در ادامه نیز تأکید کرد که طالبان براساس توافقی که با امریکا داشته عملیات‌های خود را به‌طور محسوس کاهش داده و برای حل مشکلات باقیمانده بر سر میز مذاکره حاضر شده است.

  • نویسنده : نسرین متین