دولت افغانستان قرار است در حال مبارزه با موج جدید خشونت و کشتار هدفمند ژورنالیست‌ها، مذاکرات صلح با سران گروه طالبان را از سر بگیرد. انتظار می رود تلاش‌ها برای تامین توافق آتش بس در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترمپ متمرکز باشد. از زمان آغاز مذاکرات بین الافغانی در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی در […]

دولت افغانستان قرار است در حال مبارزه با موج جدید خشونت و کشتار هدفمند ژورنالیست‌ها، مذاکرات صلح با سران گروه طالبان را از سر بگیرد. انتظار می رود تلاش‌ها برای تامین توافق آتش بس در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترمپ متمرکز باشد. از زمان آغاز مذاکرات بین الافغانی در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی در دوحه پایتخت قطر جایی که گروه طالبان دفتر سیاسی دارند، خشونت ها در سراسر کشور افزایش یافته است.
زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا برای صلح افغانستان در چند توییت پس از ورود یک‌شبه خود به دوحه گفت: “سطح فعلی خشونت از جمله قتل های هدفمند قابل قبول نیست. هر دو طرف باید نشان دهند که آنها با مصالحه واقعی و مذاکره در مورد توافق در مورد یک توافق سیاسی در اسرع وقت و کاهش فوری قابل توجه خشونت به نفع مردم افغانستان عمل می کنند.
احمد سعیدی دیپلمات پیشین افغانستان در پاکستان که اکنون یک تحلیلگر سیاسی مستقل در کابل است گفت: “پس از تقریبا یک ماه وقفه، دور دوم مذاکرات طولانی تر و مهمتر خواهد بود. علاوه بر آتش بس، دو طرف همچنین در مورد ساختار دولت آینده افغانستان مذاکره خواهند کرد.
به گفته غلام فاروق مجروح عضو تیم مذاکره کننده افغانستان: “ما در مورد مهمترین دستور کار یعنی کاهش خشونت یا آتش بس جامع بحث خواهیم کرد.” او افزود: “کشتارهای هدفمند ژورنالیست ها، فعالان غیرنظامی و دیگران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.”
عبدالحفیظ منصور یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده افغانستان به خبرنگاران گفت: “طالبان علاقه مند به ایجاد یک دولت موقت هستند!” با این حال رئیس جمهور اشرف غنی بارها این ایده را انکار کرده و گفته است که این مسئله دستاوردهای سخت بدست آمده از جمله در زمینه حقوق بشر در دو دهه گذشته را معکوس خواهد کرد.این در حالیست که مسعود اندرابی وزیر امور خارجه روز دوشنبه در پارلمان کشور با استناد به شواهد دقیق اطلاعاتی و اعترافات از عاملان دستگیر شده، طالبان را مسئول مرگ ژورنالیست ها دانست.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر