گفتگوهای صلح میان نمایندگان حکومت و سران گروه طالبان با هدف ایجاد پایان دو دهه جنگ در افغانستان قرار است در قطر از سر گرفته شود. نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان طی سه هفته در دوحه، دیدار می کنند. حدود سه ماه طول کشید تا توافق در مورد موضوعات رویه ای مذاکرات، که پس […]

گفتگوهای صلح میان نمایندگان حکومت و سران گروه طالبان با هدف ایجاد پایان دو دهه جنگ در افغانستان قرار است در قطر از سر گرفته شود. نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان طی سه هفته در دوحه، دیدار می کنند.
حدود سه ماه طول کشید تا توافق در مورد موضوعات رویه ای مذاکرات، که پس از توافق گروه طالبان با ایالات متحده امریکا به وی اجازه داد نیروهای خود را برای تضمین های امنیتی به خارج از کشور بکشاند، آغاز شد.
براساس مفاد این توافق نامه، تشکیل “دولت اسلامی جدید افغانستان پس از دوره صلح” از طریق مذاکرات بین دو طرف تعیین می‌شود. اما چه چیزی در معرض خطر قرار دارد؟ اخرین دور موضوعات بحث برانگیز مانند تقسیم قدرت و اتش بس را پوشش می دهد. طالبان در حال حاضر از به رسمیت شناختن دولت مورد حمایت ایالات متحده امتناع می ورزند.
ایالات متحده تقریبا پس از حضور ۲۰ ساله خود و سرنگونی طالبان در هفته های ابتدایی ۱۱سپتمبر ۲۰۰۱، حضور خود را کاهش داده است.
این بدان معناست که وقتی جو بایدن رئیس جمهور منتخب این ماه روی کار خواهد آمد، فقط ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان خواهند بود. بایدن می خواهد حضور اندک استخباراتی در افغانستان را حفظ کند، اما رهبران طالبان قاطعانه هرگونه نیروهای خارجی را رد می کنند.
مقامات اشنا به توافقنامه صلح امریکا و طالبان می گویند هیچ تجدیدنظری در رابطه با حضور اندک نیروها هم وجود ندارد.
خشونت ها افزایش یافته است. ترورهای هدفمند بالای فعالان حقوق بشری، پرسونل رسانه، مقامات افزایش یافته است.
گروه طالبان مسئولیت این حملات و دهشت افگنی ها را نمی پذیرند، جنگ در مناطق مختلف کشور افزایش پیدا کرده است.
افزایش سطح خشونت ها باعث مداخله گاه و بیگاه نیروهای غربی شده است. مقامات اروپایی همچنین از هر دو طرف خواسته اند تا خصومت ها را کاهش دهند و به سرعت به سمت حل و فصل مسائل بروند.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر