در یک ویدئو، پنج جنگنجوی گروه طالبان در یک ردیف اسلحه در دست ایستاده اند و یکی به زبان پشتو اعلام می کند که خدا از کسانی که از دین دور می شوند و به زندگی دنیوی چسبیده اند متنفر است و مومنان را برای اجرای قانون قرآن در زمین موظف به جهاد می کند، […]

در یک ویدئو، پنج جنگنجوی گروه طالبان در یک ردیف اسلحه در دست ایستاده اند و یکی به زبان پشتو اعلام می کند که خدا از کسانی که از دین دور می شوند و به زندگی دنیوی چسبیده اند متنفر است و مومنان را برای اجرای قانون قرآن در زمین موظف به جهاد می کند، حتی اگر با زندان یا مرگ روبرو شوند. این ویدئو که روز دوشنبه در اکانت توییتر سخنگوی گروه طالبان منتشر شد در حالی رخ داده است که تیراندازی ها و بمب گذاری های هدفمند در پایتخت افغانستان منجر به کشته شدن ده‌ها ژورنالیست، رهبران مدنی، داکتران، طرفداران دموکراسی و مقامات دولتی شده است. این ویدئو چند روز قبل از آغاز مذاکرات بین گروه طالبان و نمایندگان افغانستان پس از دو هفته وقفه در قطر منتشر شده است. مقامات امنیتی افغانستان، گروه طالبان را مسئول بیشترین قتل های هدفمند می دانند و می گویند که گروه طالبان از تاکتیک های جدید ترسناک برای استفاده از موقعیت خود در میز مذاکره و تضعیف اعتماد عمومی به دولت رئیس جمهور اشرف غنی استفاده می کنند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هرگونه دخالت در این حملات را انکار کرد و این اتهامات را تبلیغ خواند. او به روز جمعه در پاسخ به سوالات واشنگتن پست گفت که این گروه هیچ ارتباطی با این قتل ها ندارد و نهاد استخباراتی افغانستان را مسئول این حملات دانست. علی رغم چنین انکارهایی، کارشناسان و مقامات افغان اظهار داشتند که آنها احتمال می دهند که طالبان در پشت موج حملات باشند. بیشتر قربانیان در وسایل نقلیه خود توسط افراد مسلح که با موتورسایکل فرار کرده اند و یا بمب های مغناطیسی کار گذاشته شده در زیر وسابل نقلیه کشته شده اند. دولت افغانستان تعداد پولیس ها و سایر نیروهای امنیتی را که در پایتخت گشت می زنند دو برابر کرده و وسایل نقلیه در گوشه و کنار خیابان ها متوقف و جستجو می شوند. مقامات گفتند که آنها بازداشتهای زیادی انجام داده اند و مسعود اندرابی وزیر داخله به روز چهارشنبه به قانونگذاران افغانستان گفت که بازداشت شدگان از شبکه تروریستی جدیدی مستقر در ولایت لوگر خبر داده اند که قصد حمله به افراد برجسته را دارند. سیاری از افغان ها می گویند که مقامات آمریکایی در معامله ای که در ماه فبروری امضا کردند، بیش از حد در مقابل طالبان کوتاه آمده اند و باعث شده اند تا طالبان احساس پیروزی کنند!
عبدالحفیظ منصور نماینده پارلمان گفت که طالبان هیچ تغییری نکرده اند. او اظهار داشت این خطر وجود دارد که ادامه خشونت و بن بست مذاکرات سرانجام به سقوط دولت منجر شود، اتفاقی که چندین بار در تاریخ اخیر افغانستان اتفاق افتاده است، از جمله پس از عقب نشینی نیروهای شوروی در سال ۱۹۸۹. نگرانی واقعی این ترورهای فردی نیست. بلکه جنگ های بزرگتری است که می تواند در پیش باشد!

  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر