در همین حال معصوم ستانکزی گفته است چگونگی قتل خبرنگاران یک بحث‌ بنیادی مذاکرات صلح است. هرچند مسؤولیت بسیاری از حمله‌های هدفمند بر خبرنگاران در افغانستان را گروهی به‌عهده نگرفته‌است،

در آستانۀ آغاز دور دوم مذاکرات صلح، اعضای هیئت مذاکره کنندۀ صلح می‌گویند که تاکنون موفق نشده‌اند میان سیاسیون و حکومت در داخل افغانستان روی یک نظام مشخص پس از صلح، اجماع بوجود بیاورند.
فوزیه کوفی، یکی از اعضای این هیئت که امروز در یک نشست در کابل سخن می‌زد، اما ابراز امیدواری کرد که در سه روز دیگر در این باره اجماع شکل بگیرد. این عضو هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان پیشرفت‌‎های بیست سال اخیر افغانستان را تاکنون نپذیرفته اند.
بانو کوفی در این باره اظهار داشت: «این افغانستان پس از ۲۰۰۱هنوز به طالبان قابل قبول یا به اصطلاح قابل هضم یا قابل درک نیست. در زمان جنگ طبیعی است که ساختارها می‌جنگند، نهادها می‌جنگند، اما وقتی شما به صلح می‌روید نمادها ارزش پیدا می‌کنند. دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به تاریخ شانزدم ماه جاری هجری خورشیدی در قطر آغاز خواهد شد. طرف‌های مذاکره کننده پس از سه هفته وقفه در مذاکرات، دوباره به میز گفت‌وگوها برخواهند گشت. گفت‌وگوهایی که دور نخست آن ۹۳ روز را دربر گرفت.

قتل خبرنگاران و گفتگوهای صلح

در همین حال معصوم ستانکزی گفته است چگونگی قتل خبرنگاران یک بحث‌ بنیادی مذاکرات صلح است. هرچند مسؤولیت بسیاری از حمله‌های هدفمند بر خبرنگاران در افغانستان را گروهی به‌عهده نگرفته‌است، اما رییس‌ هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان، می‌گوید که چگونگی این حمله‌ها و قتل خبرنگاران یکی از بحث‌های بنیادی دور دوم مذاکرات صلح است.
در نزدیک به دو ماه اخیر، شش خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان در رویدادهای گونه‌گون جان باخته‌اند. معصوم ستانکزی می‌گوید که قتل هدفمندانۀ خبرنگاران یک نگرانی جدی است: «حتمأ یکی از مسایل جدی است که ما باید هم مطرح بکنیم و هم پشتش بگردیم.»
در همین حال، شورای امنیت ملی امریکا هم در پیامی، حمله بر خبرنگاران در افغانستان را یک عمل بزدلانه و ننگین خوانده‌است. در بخشی از این پیام آمده‌است: «ما در کنار خبرنگاران شجاع افغانستان ایستاده‌ایم. حمله‌های هدفمند بر آنان ننگین و ناجوانمردانه استند. تمامی کسانی که به فکر افغانستان و مردم آن استند، باید این کارهای بی معنا را نکوهش کنند.»

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر