در ۲۰ جنوری، جو بایدن چهارمین رئیس جمهور متوالی ایالات متحده خواهد شد که نیروهای مستقر در افغانستان دارد. اما بایدن در بزرگترین سیاست خارجی در اوایل دوره ریاست جمهوری خود، با انجام کاری رو به رو خواهد بود که دیگران نتوانستند انجام دهند: پایان دادن همیشگی به جنگ ایالات متحده در افغانستان. سال گذشته […]

در ۲۰ جنوری، جو بایدن چهارمین رئیس جمهور متوالی ایالات متحده خواهد شد که نیروهای مستقر در افغانستان دارد. اما بایدن در بزرگترین سیاست خارجی در اوایل دوره ریاست جمهوری خود، با انجام کاری رو به رو خواهد بود که دیگران نتوانستند انجام دهند: پایان دادن همیشگی به جنگ ایالات متحده در افغانستان.
سال گذشته نشان داده است که گروه طالبان به راحتی متقاعد نمی شوند و همچنین نمی توان آنها را از طریق نظامی تحت فشار قرار داد. مقاومت گروه طالبان تا حد زیادی بر این درک استوار است که ایالات متحده سرانجام دیر یا زود افغانستان را ترک خواهد کرد.
با این وجود برخی موافق ادامه حضور نیروها در افعانستان هستند، زیرا معتقدند که نیروهای مستقر در زمین موفقیت یا شکست مذاکرات بین الافغانی را تعیین می کنند. :آیا بایدن حاضر به ارزیابی مجدد برنامه عقب نشینی ایالات متحده و انتظار برای پایان بازی است؟ در این صورت او بهتر است خود را برای اعزام نیروهای بیشتر، تلفات بیشتر و هدر رفته دالرهای مالیات دهندگان آماده کند. آنچه که منتقدان خروج امریکا درک نمی‌کنند این است که هرگز زمان مناسبی برای خروج از افغانستان وجود ندارد. کسانی که نگران یک جنگ داخلی در حال ظهور هستند این واقعیت را نادیده می گیرند که افغانستان طی چهار دهه گذشته در وضعیت جنگ داخلی بوده است. متاسفانه، جنگ داخلی بدون توجه به تعداد نیروهای امریکایی یا ناتو در افغانستان ادامه خواهد یافت.
جو بایدن فرصتی طلایی برای پایان دادن به طولانی ترین درگیری امریکا دارد. اگرچه برای این منظور دولت جدید نیاز دارد تا از استدلالهای کاملا بی اعتبار که سیاست ایالات متحده در افغانستان را به یک اشتباه گران قیمت تبدیل کرده است دست بردارد.

  • منبع خبر : تون هال