در سال ۱۳۹۷هجری خورشیدی، پولیس مبارزه با مواد مخدر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، در چند مرحله زمانی، افرادی را بازداشت کرد که هریک‌شان ده‌ها «کپسول»‌ مملو از مواد مخدر را بلعیده بودند و می‌خواستند این مواد را به هند قاچاق ببرند.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر، از متلاشی‌شدن یک شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در کشور خبر می‌دهد که رهبری آن را یک دختر ۲۳ ساله دانشجو به دوش داشته است.
این شبکه، بیشتر به قاچاق هیرویین به هند می‌پرداخته و نیروهای مبارزه با مواد مخدر، نزدیک به ۳ سال در جست‌وجوی رهبر آن بودند.
این شبکه در پوشش یک نهاد مددرسان برای بانوان فعالیت داشته و افراد مورد نظرش را برای انتقال مواد مخدر به بیرون از کشور، نیز از میان جوانان خانواده‌های نیازمند بر می‌گزیده است.
چگونگی ماجرا
در سال ۱۳۹۷هجری خورشیدی، پولیس مبارزه با مواد مخدر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، در چند مرحله زمانی، افرادی را بازداشت کرد که هریک‌شان ده‌ها «کپسول»‌ مملو از مواد مخدر را بلعیده بودند و می‌خواستند این مواد را به هند قاچاق ببرند.
چنین بازداشت‌هایی در میدان هوایی کابل پیشینه داشت و در نخست، همه‌چیز همانند گذشته‌ها بررسی گردید و بازداشت شدگان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شدند. اما آنچه که برای تحقیق‌کنندگان برخی از این قضایا تازگی داشت، این بود که چندتن از بازداشت‌شدگان گفتند که آنان برای دختر جوانی به نام کریمه کار می‌کنند. دختری که گفته می‌شد جوان، زیبا و نهایت با سواد است و نیز به مددرسانی برای بانوان خانواده‌های نادار می‌پردازد.
بیشتر اعضای این شبکه، در اجتماع هم فعالیت داشتند. خودشان هم محصل بودند و از محصلین، چندین محصل را از بخش‌های مختلف، از دانشکده‌های ادبیات، ژورنالیزم، طب و در کورس‌هایی که این‌ها درس می‌خواندند، آن‌جا افراد و اشخاص را جلب و جذب می‌کردند و به نام این که گویا ما زمینه تحصیل را برای‌تان فراهم می‌کنیم و شما را به بیرون از کشور می‌فرستیم، در حقیقت از این‌ها با استفاده از همان تخنیک‌هایی که خودشان داشتند، در پروژه قاچاق خود استفاده می‌کردند.
نیروهای مبارزه با مواد مخدر، در حدود ۲ سال را در تعقیب کریمه بودند؛ اما وی را به دام انداخته نتوانستند و چندبار هم که تا آستانه بازداشت این دختر پیش رفتند، او فرار کرد.
یکی از مقام‌های بررسی‌کننده پرونده کریمه که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود گفت: «یکی از حوزه‌های پولیس به ما خبر داد که دختری را با مشخصات کریمه بازداشت کرده‌اند. بلافاصله نیروهای‌مان را به حوزه فرستادیم؛ اما درست کمی پیش از رسیدن نیروها، این دختر به شکل مرموزی از داخل حوزه ناپدید شد.»
بار دیگر اطلاع گرفتند که کریمه پس از مدت‌ها در صنف درسی دانشگاهی که در آن‌ رشته حقوق را آموزش می‌دید، حاضر شده‌است: «همه‌چیز پلان شده پیش رفت؛ اما همین که داخل صنف شدیم، دیدیم او در جایش نیست و تنها کتابچه و چند کاغذ نوشته‌شده‌اش روی میز مانده. دختری که در چوکی پهلوی کریمه نشسته بود گفت که چند دقیقه پیش از ورود ما، وی یک تماس تیلفونی دریافت کرده و ناگهانی از صنف بیرون شده است.»
این وضع ادامه می‌یابد. نیروهای مبارزه با مواد مخدر همچنان در جست‌وجوی کریمه می‌مانند و او هم همان‌گونه در فرار می‌باشد؛ تا این که روزی خبر می‌رسد که نشانی محل اصلی بودوباش کریمه در مربوطات حوزه پانزدهم شهرکابل، پیدا شده است: «تمام کارها به سرعت انجام شدند. این دفعه خانه را راحت محاصره کردیم و رفتیم دختر را در حالی بازداشت کردیم که در اتاق خوابش هم، بیش از ۳‌ کیلوگرام مواد مخدر جاسازی‌شده در کپسول‌های کوچک، موجود بود.»
اما سرانجام پس از بررسی‌های چندروزه، آشکار می‌شود که دختر بازداشت‌شده خواهر کریمه است، نه خود او! کریمه بازهم توانسته بود پولیس مبارزه با مواد مخدر را اغفال کند. حقیقتی که یک‌بار دیگر، تلاش‌ها را برای بازداشت این دختر قاچاق‌بر، به نقطه صفر برمی‌گرداند: «بسیار زرنگ و بسیار ماهر بود. هرچه می‌کرد تا به دست پولیس نیامده و به کارش ادامه بدهد.»
این رویدادها، گمانه‌هایی را هم به میان می‌آورد که کسی یا کسانی از کریمه حمایت می‌کنند: «هیچ‌گاه نفهمیدیم که چه کسی یا کسانی حمایتش کردند یا می‌کنند. هیچ‌کس چیزی نگفت و از خودش هم چیزی نشنیدیم. شاید هم این همیشه یک راز پوشیده بماند.»
بازداشت خواهر کریمه، این فرصت را به نیروهای مبارزه با مواد مخدر می‌دهد که از روابط شخصی او بیشتر آگاه شوند؛ چیزی که می‌تواند چندی بعد، آنان را به خود این دختر برساند: «بالاخره در یک رستورانت در حومۀ کابل، پیدایش کردیم. باور نمی‌کرد به دام افتاده باشد و ما از حضور کوتاهش در آن رستورانت که به هدف ملاقات یک فرد مورد اعتمادش بود، باخبر شده باشیم؛ اما حتا در آن لحظه هم خونسرد بود و از همان اول تا اخیر مراحل تحقیق و محکمه، تأکید داشت که وی یک دختر نادار است که به خاطر خانواده‌اش، ناچار به انتقال مواد مخدر شده و کدام کاره‌ دیگر نیست.»
حکم ۱۸ سال زندان در دادگاه ابتدایی
دادگاه ابتدایی کریمه چندی پیش برگزار شد و وی به ۱۸ سال زندان محکوم گردید. حکمی که به باور بررسی‌کنندگان این قضیه، برای مجرمی چون کریمه، بسنده نیست، کریمه از جمله افرادی است که یک شبکه را رهبری می‌کند.
در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر، به من می‌گویند که کریمه در مواردی، کوشیده است تا با مردان و پسرانی پیوند عاطفی برقرار کند و از این راه، آنان را به همکاری با خودش وادارد. چنان‌که شماری از بازداشت‌شده‌گان قضایای مرتبط با این گروه، نیز به نزدیک بودن خودشان با کریمه اشاراتی داشته‌اند.
در همین زمینه، گفته می‌شود که در هنگام بازداشت کریمه که ظاهراً در محل ملاقات او با فرد مورد اعتمادی اتفاق افتاد، از دستکول کریمه، تابلیت «ک» به دست آمده بود.

  • منبع خبر : طلوع نیوز