مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت افغانستان و سران گروه طالبان در قطر یکی دیگر از قسمت‌های مهم توافق ایالات متحده و گروه طالبان نیز با مشکلات زیادی همراه بوده و به کندی پیش رفته است!

جنگ در افغانستان، کشنده ترین درگیری جاری جهان در سال ۲۰۲۱ وارد مرحله حیاتی می شود. ایالات متحده قرار است در چارچوب توافق با گروه طالبان با هدف پایان دادن به جنگ، همه نیروهای خود را تا ماه می از افغانستان خارج کند. اما مشخص نیست که جو بایدن به این توافق پایبند بماند!

مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت افغانستان و سران گروه طالبان در قطر یکی دیگر از قسمت‌های مهم توافق ایالات متحده و گروه طالبان نیز با مشکلات زیادی همراه بوده و به کندی پیش رفته است!

یک مطالعه که توسط یک محقق دانشگاه امریکایی در ۷ دسمبر منتشر شد گفت که حملات هوایی نیروهای دولت افغانستان از جولای تا سپتمبر سال جاری افزایش چشمگیری داشته است، حملاتی که به افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان منجر شده است!

ناظران می گویند در حالی که گروه طالبان یک استراتژی مبارزه و گفتگو را دنبال می کنند، سطح بالای خشونت در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. تد کالاهان کارشناس امنیت در افغانستان می گوید: “این ضرورت برای گروه طالبان است که از بروز هرگونه آرامش جلوگیری کنند تا ظاهر خود را حفظ کرده و نشان دهند که ابتکار عمل را در میدان جنگ در دست دارند.”

به گفته او این فرض بر این است که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات در قطر حاصل نمی شود و نیروهای امریکایی به سمت خروج تمامی نیروها و به صفر رساندن حضور خود در افغانستان نخواهند بود!

ناظران می گویند که کاهش نیروها دامنه عملیات ایالات متحده در افغانستان را محدود می کند، قدرت گروه طالبان در میدان نبرد را افزایش می دهد و نیروهای افغان را که به پشتیبانی هوایی، استخباراتی و لوجیستیکی امریکا برای دور نگه داشتن گروه طالبان متکی هستند تضعیف می کند.

حملات بی وقفه گروه طالبان باعث کاهش سطح اعتماد بین دولت افغانستان و گروه طالبان در میز مذاکره شده است. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز از سوی منتقدان خود متهم شده است که تلاش می کند مذاکرات را متوقف کند و امیدوار است که دولت جدید بایدن عقب نشینی نیروهای امریکایی را متوقف کند.

طارق فرهادی تحلیلگر و مشاور پیشین ریاست جمهوری افغانستان می گوید، دستیابی به موفقیت اخیر در مذاکرات ناشی از ترس دولت افغانستان از عقب نشینی سریع نیروهای امریکایی است. فرهادی می گوید ترس غنی از آینده خود می تواند او را وادار به مصالحه بیشتر در سال ۲۰۲۱ کند.

تحلیلگران همچنین می گویند نگرانی های خود گروه طالبان در مورد سیاست آینده ایالات متحده می تواند آنها را مجبور به مصالحه کند. گروه طالبان می ترسند اگر پیشرفت در مذاکرات صلح حاصل نشود، دولت آینده بایدن مسیر خود را تغییر دهد و نیروهای امریکایی را در افغانستان نگه دارد.

اولویت اصلی برای دولت بایدن چگونگی اطمینان از توانایی ضد تروریستی است که آیا می توان آن را بدون حضور نیروهای امریکایی در زمین حفظ کرد؟ اگر نیاز به ماندن نیروها باشد مطرح کردن آن با گروه طالبان کار ساده ای نخواهد بود!

  • منبع خبر : گاندهارا