سی ان ان رئیس جمهور ترمپ در تلاش است تا نیروهای نظامی خود را از افغانستان و عراق خارج کند، برخی معتقدند که این تصمیم در مورد پایان دادن به جنگ های بی پایان است اما مسئله اصلی این است که چگونه و به چه نحوی می توان در انجا ثبات پایدار ایجاد کرد. اکنون […]

سی ان ان

رئیس جمهور ترمپ در تلاش است تا نیروهای نظامی خود را از افغانستان و عراق خارج کند، برخی معتقدند که این تصمیم در مورد پایان دادن به جنگ های بی پایان است اما مسئله اصلی این است که چگونه و به چه نحوی می توان در انجا ثبات پایدار ایجاد کرد.

اکنون زمان مهمی است که نه در مورد جنگ های بی پایان بلکه در مورد صلح پایدار صحبت کنیم. مذاکرات با گروه طالبان جریان دارد، افغان ها به وضوح می بینند که زندگی انها فدای مذاکرات صلح می شود. این امر به ویژه برای زنان بسیار نگران کننده است.

زنانی که در دهه ۹۰ در خانه حبس بودند و امروز نیز با خشونت گروه طالبان روبرو هستند. همانطور که امریکا به دنبال خروج است، وضعیت شکننده معلوم می شود.

وژمه فروغ فعال مدنی از افغانستان می گوید: ” سوال این است که ایا امریکا امادگی دارد که از تسلیمی سرنوشت ۱۵ میلیون زن و دختر افغان به یک گروه خشن و افراطی که حملات به امریکا را تسهیل نمودند، پشتیبانی کنند؟ ” این سوالی است که دختران افغان امروز از مردم امریکا می پرسند!

در حالی که حکومت افغانستان در حال مذاکره گروه طالبان است، به جای اینکه وضعیت ارام شود، بدتر از گذشته شده است. در ماه های گذشته، بمب گذاری ها، حملات انتحاری، جنگ میان حکومت و طالبان شدت پیدا کرده است. حملات به تاسیسات اموزشی افزایش پیدا کرده است.

ترمپ دستور کاهش نیروهای نظامی را تا ۲۵۰۰ تن داده است. زمانی که حضور بیش از ۱۰۰ هزار تن بود وضعیت همچنان اشفته جلوه می داد اما اکنون که نیروها را کاهش دهیم، وضعیت پایداری نخواهیم داشت.

سوال این است که با کاهش نیروهای نظامی در افغانستان ایا این کشور به عراقی دیگر تبدیل خواهد شد. همانطور که در عراق دیدیم وضعیت بهبود نیافت. برخی ممکن است بگویند که زمان آن فرا رسیده است که افغانها امنیت خود را تأمین کنند. این درست است آنچه که نیز واقعیت دارد این است که افغانها سالهاست که برای آینده خود می جنگند، می میرند و جان خود را به خطر می اندازند.