داعش در افغانستان از همان آغاز فعالیتش، به‌عنوان نیروی مرموز و همسو با حکومت معرفی گردید. شواهد و دلایل زیر این گمانه را که داعش به‌وسیله‌ی حلقاتی از حکومتی‌ها اداره می‌شود، تقویت می‌کند: ۱. چند سال پیش و در ابتدای موجودیت گروه نام‌نهاد داعش، کریم متین والی وقت پکتیا رسما اعلام کرد که شورای امنیت، […]

داعش در افغانستان از همان آغاز فعالیتش، به‌عنوان نیروی مرموز و همسو با حکومت معرفی گردید. شواهد و دلایل زیر این گمانه را که داعش به‌وسیله‌ی حلقاتی از حکومتی‌ها اداره می‌شود، تقویت می‌کند:
۱. چند سال پیش و در ابتدای موجودیت گروه نام‌نهاد داعش، کریم متین والی وقت پکتیا رسما اعلام کرد که شورای امنیت، تعداد زیادی از تروریست‌ها و خانواده‌های آنان را در شرق کشور جابه‌جا و آشکارا حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند و پول هنگفتی را برای خانواده‌های تروریست‌ها توزیع کرده است. این اظهارات باعث گردید که کریم متین از ولایت پکتیا برکنار شود.
۲. داعش موهوم از همان ابتدا فقط مخالفین و منتقدین حکومت را هدف قرار داد، در جلال‌آباد و ننگرهار طرفداران ظاهر قدیر را مورد حمله قرار داد و در هر کجا که تظاهرات اعتراضی علیه حکومت برگزار گردید، داعش این اعتراضات را به خاک و خون کشید. اما تا کنون دیده نشده است که داعش، حکومتی‌ها و یا تجمعاتی را به طرفداری حکومت برگزار شده، هدف قرار داده باشد.
۳. هنگاهی که در ولایت جوزجان یا فاریاب، چند صد نفر داعشی در محاصره طالبان قرار گرفتند، حکومت با اعزام بالگردها فورا آن‌ها را از محاصره طالبان نجات داد، این در حالی بود که اگر نیروهای امنیتی ده‌ها روز در محاصره طالبان قرار می‌گرفتند، حکومت برای نجات جان آن‌ها چنین اقدامی نمی‌کرد.
۴. حمله بر دانشگاه کابل را طالبان بر عهده نگرفت، این در حالی بود که حکومت اصرار داشت و دارد که آن حمله کار طالبان بوده است، جالب اینکه بیرق طالبان در محل حادثه باقی مانده بود، طالبان اگر حمله را منکر می‌شدند، پس چرا بیرق شان را در آن‌جا نصب کرده بودند؟ خیلی‌ها معتقدند که حمله بر دانشگاه کار داعش حکومتی و برای بدنام‌کردن طالبان در آستانه‌ی گفتگوهای صلح بوده است.
بنابراین؛ اینکه جناب صالح می‌گوید: داعشیان مردم شیعه کابل را تهدید به قتل‌عام کرده است، حاکی از یک دسیسه‌ی خطرناک است و اهداف زیر ممکن است، مد نظر باشد:
۱. ایجاد وحشت در بین مردم شیعه و ترساندن آن‌ها تا آن‌ها کابل را تخلیه کرده و به ولایت‌ها مهاجرت کنند.
۲. انجام حملات از سوی داعش حکومتی و گذاشتن آن به پای طالبان تا طالبان را بیش از پیش بدنام کرده و جلو صلح و ایجاد حکومت موقت را بگیرند، زیرا با آمدن حکومت موقت، حکومت فعلی باید کنار برود. لذا حکومت فعلی ممکن است برای جلوگیری از شکل‌گیری حکومت و باقی‌ماندن در قدرت، ناامنی و کشتار را توسط داعشیان تحت حمایت خود راه‌اندازی کند و با ختم آن به‌پای طالبان، جلو شکل‌گیری حکومت موقت را بگیرد.
نوت: در هر حال، ضمن تأیید اقدامات مثبت صالح، باید بگوییم که شماره اول از گزارش چهل‌ونهم ایشان کاملا غیرمسئولانه و نادرست بود و ایشان به نوعی، صدای داعش شدند.

  • نویسنده : محمد نسيم جعفری