دو فرمانده برجسته امریکایی گفته اند با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جنگ در این به شدت تشدید خواهد شد و گروه طالبان می‌توانند شهرهای بزرگ را تهدید کنند، مگر اینکه فشار دیپلماتیک دولت بایدن برای پایان دادن به درگیری ۲۰ ساله نتیجه دهد. مقامات امریکایی اظهار داشتند که بایدن هنوز تصمیم نگرفته است که […]

دو فرمانده برجسته امریکایی گفته اند با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جنگ در این به شدت تشدید خواهد شد و گروه طالبان می‌توانند شهرهای بزرگ را تهدید کنند، مگر اینکه فشار دیپلماتیک دولت بایدن برای پایان دادن به درگیری ۲۰ ساله نتیجه دهد.

مقامات امریکایی اظهار داشتند که بایدن هنوز تصمیم نگرفته است که آیا اقدام به عقب نشینی کند یا خیر. پنتاگون اعلام کرده است که بدون توافق دیپلماتیک گسترده تر برای مهار جنگجویان گروه طالبان، کنترل دولت افغانستان بر مناطق مهم جمعیتی از جمله کابل به سرعت با مشکل مواجه خواهد شد، به ویژه اگر عقب نشینی امریکا ادامه یابد.

جنرال کنت مک کنزی در مصاحبه ای اظهار داشت: “اگر ما عقب نشینی کنیم و هیچ توافقی با گروه طالبان انجام نشود، من فکر می‌کنم که دولت افغانستان درگیر جنگی بسیار سخت با گروه طالبان برای حفظ مالکیت خود خواهد شد.

خطر افزایش خشونت در افغانستان که می‌تواند به هرج و مرج عمیق تری منجر شود و برای القاعده امکان تجدید قوا را فراهم کند، بایدن را به تلاش برای دستیابی به موفقیت دیپلماتیک سوق داده است، هر چند نه دولت افغانستان و نه گروه طالبان به نظر مشتاق رسیدن به یک توافق نیستند.

جنرال ارتش آستین میلر فرمانده ارشد امریکایی در کابل نیز هشدار داد که با عقب نشینی ایالات متحده، نیروهای مسلح افغانستان از حمایت حیاتی آمریکا به ویژه نیروی هوایی آن محروم خواهند شد.

تمام پرسونل ارتش امریکا و هزاران پیمانکار که به نگهداری تجهیزات و تامین سربازان افغان کمک می‌کنند مجبور هستند که طبق توافق ترمپ رییس جمهور پیشین با سران گروه طالبان این کشور را ترک کنند.

فوزیه کوفی مذاکره کننده صلح دولت افغانستان می‌گوید پیشرفت در این مذاکرات ممکن است. اما او همچنین معتقد است که گروه طالبان از هدف خود برای بازگشت به قدرت و بازگرداندن نام تجاری خشن خود در قوانین اسلامی دست نخواهند کشید.

دولت افغانستان اعلام کرده است که در نشست ترکیه شرکت خواهد کرد، اما رئیس جمهور اشرف غنی واگذاری قدرت به یک دولت موقت که شامل طالبان است را علنا رد کرده است. حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به روز شنبه به خبرنگاران گفت: “ما در جلسات شرکت خواهیم کرد. اما یک دولت موقت کشور را به جایی نمی رساند.

مک کنزی برای گفتگو با غنی روز شنبه در کابل بود. میلر که هفته گذشته با مقامات طالبان در قطر دیدار کرده بود، از آنها خواسته است به امید بهبود اوضاع مذاکرات صلح حملات به سربازان افغان را کاهش دهند.