زمان گفت‌و‌گوی وزیران خارجه کشورهای تاثیرگذار در مسئله افغانستان تعیین شد و قرار است دیپلمات‌های ارشد کشورهای منطقه و جهان، در تاریخ ۲۶ ماه مارچ، جمعه شش حمل سال ۱۴۰۰، یک نشست مجازی درباره افغانستان برگزار کنند. وانگ یو، سفیر چین در افغانستان به حنیف اتمر، وزیر خارجه این کشور گفته است که روز ۲۶ […]

زمان گفت‌و‌گوی وزیران خارجه کشورهای تاثیرگذار در مسئله افغانستان تعیین شد و قرار است دیپلمات‌های ارشد کشورهای منطقه و جهان، در تاریخ ۲۶ ماه مارچ، جمعه شش حمل سال ۱۴۰۰، یک نشست مجازی درباره افغانستان برگزار کنند.

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان به حنیف اتمر، وزیر خارجه این کشور گفته است که روز ۲۶ ماه مارچ، نشستی مجازی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد، با حضور وزیران خارجه برخی کشورهای اثرگذار برگزار می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش‌تر در نامه‌ای به اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، خبر داده بود که وزیران خارجه ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان و ایالات متحد درباره روند صلح افغانستان با همدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و میزبانی این نشست بر عهده سازمان ملل متحد خواهد بود.

او سپس با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرد.
این نخستین تلاش آمریکا در پرداختن به ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی جنگ افغانستان است که در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، نادیده گرفته شده بود.

کشورهای همسایه و ذی‌نفوذ در افغانستان، همواره گفته‌اند که روند صلح افغانستان باید از کنترل آمریکا خارج و به رهبری خود افغان‌ها پیش برده شود.

علاوه بر نشست وزیران خارجه قدرت‌ها، آمریکا پیشنهاد داده است که نشست بزرگی هم با حضور رهبران افغان و طالبان در آخر ماه مارچ یا اوایل اپریل در ترکیه برگزار شود تا روند صلحی را که در دوحه شروع شده بود،‌ نهایی کنند.

مسکو نیز این هفته در تاریخ ۱۸ مارچ، دیداری سه جانبه را با حضور چین، آمریکا و پاکستان در مسکو برگزار می‌کند که در آن نمایندگان دولت افغانستان و طالبان نیز شرکت می‌کنند.

قدرت‌های مختلف، از ایجاد دولت موقت برای ادغام طالبان در روند سیاسی افغانستان، برقراری آتش‌بس دائم و رسیدن به توافقنامه صلح در راستای پایان مسالمت‌آمیز خشونت‌ها در این کشور حمایت کرده‌اند، اما اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، برپایی هر نوع دولت موقت را خلاف قانون‌اساسی دانسته و آن را رد کرده است.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ خبری که امروز ۲۴ حوت منتشر کرد،‌ نوشته است: «آقای اتمر در دیدار با سفیر چین درباره نقش ارزشمند چین در شکل‌دهی اجماع منطقه‌ای و جهانی صحبت کرد و پیام‌های رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند با پیشرفت روند صلح پیشنهادی وزیر امور خارجه چین را انتقال داد. آقای اتمر همچنین بر تقویت همکاری‌ها و تماس‌ها در راستای تحکیم روابط دوجانبه و پرداختن به تهدید‌های مشترک در منطقه تاکید کرد.»

به نظر می‌رسد در آخرین هفته‌های سال در افغانستان، روند صلح این کشور وارد مرحله سرنوشت‌‌سازی خواهد شد.

  • منبع خبر : ایندپندنت