در پیش نویس طرح صلح که توسط ایالات متحده برای افغانستان پیشنهاد شده است، تا زمان توافق بالای قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات، دولت فعلی جایگزین دولت فعلی خواهد شد، در حالی که کمیسیون مشترکی، مسئله آتش بس را کنترل خواهد کرد. با این حال طرف های متخاصم افغانستان مدت هاست که مخالفت عمیق […]

در پیش نویس طرح صلح که توسط ایالات متحده برای افغانستان پیشنهاد شده است، تا زمان توافق بالای قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات، دولت فعلی جایگزین دولت فعلی خواهد شد، در حالی که کمیسیون مشترکی، مسئله آتش بس را کنترل خواهد کرد.

با این حال طرف های متخاصم افغانستان مدت هاست که مخالفت عمیق با ایده های اصلی این پیشنهاد را دارند. زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه امریکا در مسئله افغانستان، هفته گذشته پیشنهاد هشت صفحه ای حکومت انتقالی را با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، رهبران مخالف و جامعه مدنی و مذاکره کنندگان طالبان در میان گذاشت.

طبق این طرح در دولت موقت، پارلمان می تواند شامل اعضای طالبان هم باشد یا تا بعد از انتخابات به حالت تعلیق درآید. همچنین طرح در جایی دیگر می گوید افغانستان نمی تواند از گروه های تروریستی میزبانی کند یا اجازه فعالیت های مربوط به تروریست ها را در خاک خود بدهد که کشورهای دیگر را تهدید می کند، همچنین طالبان مجبور به ترک پناهگاه های امن و روابط نظامی “در کشورهای همسایه” هستند!

این سند شرایط آتش بس و اجرای آن را مشخص می کند، خواستار حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها است و کمیسیون صلح و حقیقت را با هدف بهبود ۴۲ سال درگیری پیش بینی می کند. این سند شرایط آتش بس و اجرای آن را مشخص می کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش می دهد که محمد نعیم وردگ سخنگوی طالبان عنوان کرده است که این گروه پیش نویس را دریافت کرده و در حال بررسی آن است. چهار منبع سیاسی در کابل که خواستند نامشان فاش نشود، از جمله یک مقام ارشد ارگ ریاست جمهوری، صحت نسخه ای از پیش نویس طرح را که توسط طلوع نیوز و سایر رسانه های افغانستان گزارش شده است را تأیید کردند.

وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن هفته گذشته در نامه ای به رهبران افغانستان پیشنهاد کرد که ترکیه “در هفته های آینده برای نهایی کردن توافق صلح” یک نشستی را در سطح عالی برگزار خواهد کرد.

این درحالیست که رئیس جمهور افغانستان اقای غنی از کناره گیری برای ایجاد یک دولت انتقالی امتناع ورزیده است. این مقام ارشد ارگ ریاست جمهوری در کابل روز دوشنبه با تکرار این حرف گفت: “ما هرگز برپایی حکومت موقت را از طریق ایجاد یک کنفرانس یا یک معامله سیاسی نمی پذیریم.”

این در حالیست که طالبان آتش بس و انتخابات را رد کرده اند. اما یک رهبر طالبان به رویترز گفته است که اگرچه این گروه به دولت موقت نمی پیوندند، اما آنها با تشکیل یک چنین شکلی مخالف نیستند. دولت موقت – زیر نظر رئیس جمهوری که توسط هر دو طرف انتخاب شده باشد – تا زمان برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی تهیه شده توسط کمیسیون منتخب هر دو طرف و رئیس جمهور، کشور را اداره می کند.

آتش بس سراسری توسط کمیسیون مشترکی کنترل می شود، در این پیش نویس آمده است که سه ناظر بین المللی با کمیسیون کار خواهند کرد. لورل میلر، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در افغانستان و پاکستان ، گفت که بحث برانگیزترین جنبه طرح ایالات متحده نحوه تقسیم قدرت در دولت انتقالی است.

  • منبع خبر : الجزیره