دولت جو بایدن به دولت افغاسنتان پیشنهاد کرده است که آن‌ها در نامه‌ای از وزیر خارجه خود انتونی بلینکن خواسته اند تا به اشرف غنی پیشنهاد اشتراک قدرت را با گروه طالبان دهد. بلینکن در نامه خود پیشنهاد کرده است که همسایگان افغانستان از جمله ایران نقش بیشتری را به عهده بگیرند، همچنین هشدار داده […]

دولت جو بایدن به دولت افغاسنتان پیشنهاد کرده است که آن‌ها در نامه‌ای از وزیر خارجه خود انتونی بلینکن خواسته اند تا به اشرف غنی پیشنهاد اشتراک قدرت را با گروه طالبان دهد.

بلینکن در نامه خود پیشنهاد کرده است که همسایگان افغانستان از جمله ایران نقش بیشتری را به عهده بگیرند، همچنین هشدار داده است که دولت بایدن در مورد بررسی خروج نیروهای امریکایی تا مهلت تعیین شده در اول ماه می را بررسی خواهد کرد.

این نامه از طریق زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان ارائه گردیده است، این موضوع اولین نگاه حکومت بایدن در موضوع افغانستان را نشان می‌دهد و به نظر می رسد که ناامیدی در حکومت اقای بایدن موج می زند زیرا بلینکن می نویسد و از غنی می خواهد که ” فوریت لحن من را درک کند.

با وجود مذاکرات پی هم دولت افغانستان و طالبان پس از توافق سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان، خشونت ها در کشور افزایش یافت. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا ند پرایس از اظهار نظر در مورد نامه منتشر شده از سوی اقای بلینکن، خودداری کرده است.

این در حالیست که یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، صحت این نامه را تایید کرده است.
اوضاع در افغانستان برای حکومت اقای بایدن یک وضعیت پرمانع و پرچالش است که محالف افزایش حضور ایالات متحده در افغانستان در حکومت اقای اوباما بود و عنوان کرده بود که وی خواهان پایان درگیری های طولانی مدت این کشور در افغانستان است.

اما انچه که اکنون مشاهده می کنیم وضعیت افغانستان هنوز ناپایدار است، طالبان مناطق بیشتری را در اختیار و کنترل خود دارند، دستاوردهای زنان و دختران افغان در معرض خطر هستند.

پرایس در جمع رسانه ها گفت که خلیل زاد روز دوشنبه در پاکستان بود. وی از ارائه درک چگونگی جلسات در منطقه خودداری کرد و همچنین نگفت که جلسه خلیل زاد با طالبان چگونه پیش رفته است و گفت که نمی خواهد “پیش داوری” کند که اوضاع چگونه پیش می رود.

پرایس در پاسخ به این سوالی که آیا او معتقد است دولت افغانستان به طور سازنده ای در گفتگوهای روند صلح مشارکت داشته است، گفت که آنها “یک شریک نزدیک و مهم” هستند وی در ادامه افزود: “همچنین مهم است که ما از یک طرف متحد دولت افغانستان یک رویکرد واحد داشته باشیم.”

وی گفت: “ما از همه طرفها برای استفاده از این لحظه مهم حمایت و تشویق می کنیم. این شامل مذاکره کنندگان طالبان و مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی نیز می شود.”

پرایس به روز دوشنبه همچنین گفت: “این کاملاً درست است که ایالات متحده ایده هایی را برای پیشبرد چشم اندازهای صلح، چشم اندازهای ایجاد صلح پایدار که باید به رهبری افغان ها و به مالکیت افغان ها پیش رود، جستجو کرده است.”

وی در اخر افزود: ” ما در پی این هستیم تا کشورهای منطقه و درگیر در مسئله افغانستان را متحد کنیم تا صلح، ثبات و امنیت را در این کشور به ارمغان بیاوریم. ما خواهان این هستیم که دستاورهای زنان و دختران افغان که در طول ۲۰ سال به ان دست پیدا کرده اند، حفظ شود، ما از این کشور حمایت خواهیم کرد!”

  • منبع خبر : سی ان ان