بحث داخلی دولت بایدن در مورد آینده حضور ارتش امریکا در جنگ در افغانستان طی چند هفته گذشته، بی سر و صدا و عمدتا پشت درهای بسته صورت گرفته است. در جلسه اخیر کمیته اصلی شورای امنیت ملی امریکا، مقامات در سطح کابینه از جمله جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک، لوید استین وزیر دفاع […]

بحث داخلی دولت بایدن در مورد آینده حضور ارتش امریکا در جنگ در افغانستان طی چند هفته گذشته، بی سر و صدا و عمدتا پشت درهای بسته صورت گرفته است.

در جلسه اخیر کمیته اصلی شورای امنیت ملی امریکا، مقامات در سطح کابینه از جمله جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک، لوید استین وزیر دفاع و دیگران به عنوان بخشی از بررسی چند هفته‌ای دولت در سیاست های ایالات متحده در افغانستان گرد هم آمدند.

مقامات در حال بحث و بررسی هستند که کدام یک از سه گزینه را دنبال کنند. نخست پایبندی به توافق ترمپ با سران گروه طالبان و عقب کشیدن تمام نیروهای امریکایی تا ۱ می، دوم مذاکره با گروه طالبان برای تمدید خروج که به نیروهای امریکایی اجازه می‌دهد فراتر از تاریخ یک می در کشور بمانند، و سوم این که به طور کامل از توافق ترمپ و گروه طالبان سرپیچی کرده و تا تاریخ نامشخص در افغانستان به جنگ ادامه دهند.

جنرال میلی از یک مورد دلسوزانه و احساسی برای نگهداری نیروهای امریکایی در این کشور استفاده کرد. او استدلال کرد که اگر نیروهای امریکایی تا اول ماه می به طور کامل عقب نشینی کنند، این امر می تواند راه را برای گروه طالبان باز کند و زندگی را برای میلیون ها افغان بدتر کرده و اهداف امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیاندازد.

یکی از مقامات کاخ سفید گفت که ادعای میلی پر از احساسات است و آنچنان منطقی به نظر نمی رسد. آستین وزیر دفاع نیز اظهار داشت که او می فهمد پس از دو دهه جنگ احساسات زیادی پیرامون این مسئله وجود دارد. اما تاکید کرد که ما نمی خواهیم بر اساس احساسات تصمیم بگیریم.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: پنتاگون درباره جلسات غیرعلنی اظهارنظر نمی کند. اما یک مقام ارشد دفاعی گفت که آستین در تلاش است تا بگوید که او می خواهد روند تصمیم گیری تا آنجا که ممکن است آگاهانه، متفکرانه و دقیق باشد.

به نظر می رسد این اپیزود در نگاه اول چیزی بیش از یک لحظه کوتاه بحث و جدال درباره یک مسئله مهم سیاسی نیست که در آن احساسات لحظه ای بالا گرفته است. اما این مسئله همچنین نشان می دهد که چرا دولت های پی در پی امریکا از بوش تا اوباما گرفته تا ترمپ و بایدن، پایان دادن به جنگ امریکا در افغانستان را بسیار دشوار دانسته اند.

این یک تصمیم سخت است، به ویژه هنگامی که اکثر کارشناسان معتقدند زندگی میلیون ها نفر در افغانستان بدون حضور نیروهای امریکایی بدتر خواهد شد. علاوه بر این گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش در آن کشور فعالیت می کنند و کمبود نیروهای امریکایی مبارزه با آنها را دشوار می کند.

رییس جمهور جو بایدن که قول داده بود تا پایان دوره اول ریاست جمهوری خود به درگیری امریکا در جنگ پایان دهد، هنوز در مورد اینکه چه کاری باید پیش از مهلت تعیین شده ۱ ماه می انجام دهد، تصمیم نهایی نگرفته است.

تبادل نظرات میل و آستین نشان می دهد که این تصمیم در نهایت چقدر دشوار و از نظر عاطفی سخت است.

  • منبع خبر : وکس