اشرف غنی رییس جمهور که در مراسم آغاز به کار مجلس نمایندگان صحبت می‌گرد گفت: در تلاش برای پیش‌برد مذاکرات صلح با گروه طالبان؛ دولت او آماده است تا در مورد برگزاری انتخابات جدید مذاکره کند و اصرار داشت که هر دولت جدید باید از طریق روند دموکراتیک ظهور کند. رییس غنی در مراسم افتتاحیه […]

اشرف غنی رییس جمهور که در مراسم آغاز به کار مجلس نمایندگان صحبت می‌گرد گفت: در تلاش برای پیش‌برد مذاکرات صلح با گروه طالبان؛ دولت او آماده است تا در مورد برگزاری انتخابات جدید مذاکره کند و اصرار داشت که هر دولت جدید باید از طریق روند دموکراتیک ظهور کند.

رییس غنی در مراسم افتتاحیه جلسه پارلمان در کابل به نمایندگان گفت: “انتقال قدرت از طریق انتخابات برای ما یک اصل غیرقابل مذاکره است. غنی اظهار داشت: “ما آماده بحث و گفتگو درباره برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و فراگیر تحت نظارت جامعه بین المللی هستیم. همچنین می توانیم در مورد تاریخ انتخابات صحبت کنیم و به نتیجه برسیم.

رییس جمهور غنی طی هفته گذشته با زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه ایالات متحده در افغانستان در کابل ملاقات و در مورد راه های تسریع مذاکرات متوقف شده صلح با نمایندگان گروه طالبان با او گفتگو کرد. آقای خلیلزاد گفته است که او یک بسته پشنهادی برای ایجاد دولت مشارکتی را در میان گذشته است.

مقامات افغان و دیپلمات های غربی اظهار داشتند که خلیلزاد در سفر خود به کابل ایده ایجاد دولت موقت پس از گردهم آوردن رهبران افغانستان و رهبران گروه طالبان برای یک کنفرانس چند جانبه در خارج از کشور را مطرح کرده است.

اما غنی گفت: تنها راه تشکیل دولت باید از طریق انتخابات باشد و رای مردم افغانستان باید تعیین کننده باشد. وی افزود: “هر نهادی می تواند روی یک کاغذ خیالاتی بنویسد و راه حلی برای افغانستان پیشنهاد دهد. این مقالات در گذشته نوشته شده و در آینده نیز نوشته خواهد شد. ضمانت ما قانون اساسی ماست.

این در حالیست که خشونت و کشتارهای هدفمند از زمان آغاز مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان در سپتمبر گذشته افزایش یافته است و مقامات امنیتی غربی می گویند که طالبان که قبلا منابع وسیع روستایی را در اختیار داشتند، در اطراف مناطق شهری نیز به موفقیت هایی رسیده اند.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر